Články
Bridgestone T30
- Podrobnosti
- Kategorie: Návody a technika
- Zveřejněno: 28. 8. 2013 22:49
- Napsal scalla
- Zobrazení: 5624
Bridgestone T30 je v pořadí třetí sportovně-turistickou pneumatikou z produkce této firmy, kterou jsem vyzkoušel. Výrobci se tradičně kasají spoustou marketingových keců. Ale fyzikální zákony se jim zatím obelstít nepodařilo. A to je také případ téhle pneumatiky.
Pneumatika Bridgestone T30 byla uvedena na evropský trh v březnu 2013. Ve srovnání s předchozí verzí, BT023, která nebyla vůbec špatná, došlo k zlepšení přilnavosti na suchém povrchu a zlepšení ovladatelnosti, bez ztráty výkonu za mokra. O to se má postarat zcela nová směs, kostra a dezén.
Bridgestone T30 je také první pneumatikou, které je takto označena. Bridgestone začal používat písmeno "T" pro turistické (Touring) pneumatiky, "S" pro sportovní (Sport) a "R" pro závodní (Race), což by mělo přinést snadnou identifikaci oblasti použití, pro kterou byla pneumatika navržena.
Bridgestone použil při vývoji nové směsi pro T30 stejný postup jako u závodních pneumatik pro MotoGP™. Nejprve určil rozsah teplot, v nichž má pneumatika sloužit (aniž by bylo blíže specifikováno, jaké teploty to jsou), a poté zahájil vývoj optimální směsi pro daný rozsah provozních podmínek.
To vedlo ke vzniku směsi na bázi polymeru RC (pro motocyklové pneumatiky), která používá exkluzivní technologii Bridgestone „NanoPro-Tech“. Tato revoluční technologie poskytuje vylepšenou přilnavost a výkon při teplotách panujících v reálném provozu.
Přední vzorek se skládá z příčných drážek ve tvaru písmene "T" ve středu pneumatiky, doplněných o šikmé drážky na ramenech.
Na zadní pneumatické doplňují šikmé drážky na ramenech pláště zakřivené drážky od středu k rameni, obkružující dvojice šikmých drážek, což by mělo zajistit lepší stabilitu v náklonu.
Ve srovnání s Dunlop RoadSmart2 je Bridgestone T30 těžší a má trošku ostřejší profil. Hloubka dezénu vzadu 6,5 mm.
Bohužel, nemám možnost přímého srovnání s Michelin Pilot Road 3 a Dunlop RoadSmart II. Ale tahle pneumatika jen demnostruje, jak dalece dnes pokročil vývoj v této oblasti. Jestliže předchozí dvě pneumatiky byly perfektní, tato se jim vyrovná. Motorce je třeba do zatáčky trochu pomoci, ale na oplátku, perfektně drží v náklonu. Mírný náklon, větší náklon, stupačka. Všechno jedno. Jedete do zatáčky a musíte narovnat, abyste se něčemu vyhnuli? Narovnáte. Následně musíte více sklopit. Sklopíte. Je to jako počítačová hra. Jednoduše si s motorkou děláte, co chcete.
Za mokra mám sice taky trochu psychický blok jako u Dunlopek, ale obecně zde problém není. Gumy drží. Pochopitelně, pokud se k mokru nepřidá další faktor jako štěrk, olej nebo rozlitá nafta. Ale takové pneumatiky ještě nikdo nevymyslel. Avšak možná svou roli hraje také to, že za mokra jsem na těchto gumách skoro nejel a neměl jsem čas si na ně zvyknout.
Bridgestone tvrdí, že pro tuto pneumatiku použil poznatky z vývoje pneumatik pro Moto GP. Nemám důvod nevěřit. Škoda, že Moto GP se jezdí jen na cca 150 km. Protože výdrž, to je to, co Bridgestonkám stále chybí. Už předchozí modely BT021 a BT023 byly na svou dobu skvělé gumy. Ale vydržely ve srovnání s konkurencí méně.
T30 je výborná. Co se jízdních vlastností týče. Jenže životnost 6000 km je ve srovnání s Michelin Pilot Road 3 nebo Dunlop RoadSmart 2 opravdu slabota. Ta sice vydržela 8 tis. km, ale z toho bylo 5 000 km dovolená na Korsice a Sardinii. Ve dvou, s kufry, stanem. Bridgestonku jsem povětšinou odjezdil sám. Tahle guma se posunula trochu hodně do sportovna, k měkčí směsi. Lehčí jezdci s ní asi budou spokojení, ale pro poctivé české hrochy to není. Možná to má spojitost s tím, jak pneumatiku vyvíjeli. Pro předem definované provozní podmínky. Jestliže součástí těchto podmínek je jezdec s konstitucí bojovníka ve vysoké trávě, pak to asi vysvětluje situaci.
Na fotkách je sice vidět ještě zbytek vzorku, ale guma je opravdu na konci. Na středovém pásu už běhoun na některých místech pryč a začíná se drolit podkladová vrstva. Pár stovek a poleze ven kord.
Avšak sada jako celek je sladěná dobře. O tom svědčí, že přední pneumatika se opotřebovávala stejnou rychlostí jako zadek.
A jsme zpátky u té fyziky? Pneumatika má opravdu lepší přilnavost, je skvěle ovladatelná, drží si dobré vlastnosti po celou dobu živostnosti. Ale za cenu nižší životnosti. Vždycky je něco za něco...
Nemám zkušenosti se sportovními pneumatikami, protože na mé ježdění jsou zbytečně drahý luxus. Ale pokud by někdo chtěl sportovní pneumatiku s trochu delší výdrží, tahle Bridgestonka nemusí být špatná volba.
Pneumatiky byly provozovány následovně
Dálnice a silnice I. třídy |
20 % |
Jízda ve dvou, s kufry |
30 % |
Jízda za mokra |
2 % |
Okresky |
50 % |
Hory |
30 % |
Můj osobní žebříček pneumatik je po tomto testu následující:
1) Dunlop RoadSmart 2 – po dlouhých úvahách, je mi o maličko sympatičtější než konkurent na druhém místě
2) Michelin Pilot Road 3 – na vodě nesporná jednička
3) Bridgestone T30 – za opravdu mizernou výdrž.