Články
Dunlop RoadSmart II
- Podrobnosti
- Kategorie: Návody a technika
- Zveřejněno: 3. 5. 2013 21:28
- Napsal scalla
- Zobrazení: 6499
Dlouho jsem odolával, protože těch gum na vyzkoušení je spousta. Ale nakonec jsem vzdal plánovanou koupi Metzeler Z8 a koupil RoadSmart dvojky. Chybu jsem neudělal.
RoadSmart dvojka je nástupcem oblíbeného a uznávaného modelu první generace. Na rozdíl od Michelin Pilot Road 3 nebyla poznamenána žádnou "hučivou kauzou" a ohlasy na tuhle pneu jsou veskrze pozitivní. Stejně jako umístění v testech, kde výše jmenovaný Michelin poráží kromě mokré silnice, ve všech kategoriích.
Technologie bezešvého pásu (byť se to u každého výrobce jmenuje jinak) a vícesměsová konstrukce běhounu se dnes stává standardem.
Takže trocha marketingových canců firmy Dunlop.
Pneumatika RoadSmart II využívá technologie bezešvého pásu (Jointless Belt Construction
- JLB). Tato konstrukce je založena na husté síti, což by mělo zaručit lineární a výraznější odezvu při řízení spolu se špičkovou stabilitou ve vysokých rychlostech. Technologie JLB nabízí větší jistotu a lepší odezvy pro jezdce spolu se stabilitou a vyšší důvěrou v zatáčkách.
S úmyslem splnit protichůdné požadavky za zábavnost a zároveň odolnost proti opotřebení byla pneumatika RoadSmart II navržena pomocí technologie MultiTread (MT). Technologie MT kloubí tvrdší gumu ve střední 20-25% části běhounu s měkčí a přilnavější směsí na ramenech pneumatiky. Tvrdší, méně se zahřívající směs, zaručuje stabilitu v přímém směru, přenos výkonu na vozovku, brzdění a delší životnost běhounu. Postranní směs je vyvinutá s cílem co nejvyšší přilnavosti v maximálním náklonu.
Pro zlepšení přilnavosti za mokra obsahuje pneumatika RoadSmart II nový, vysoce disperzní typ siliky. Směsi obsahující siliku jsou elastičtější a ohebnější při nižších teplotách. Díky tomu umožňují lepší přilnavost a brzdění v chladném počasí. Extrémně jemné černé uhlíkové částečky, zapuštěné hluboko v pneumatikách, urychlují zahřívání pneumatiky RoadSmart II a zabezpečují tak fungování pneumatiky v širším rozsahu teplot.
Samá superlativa. Jaká byla tahle pneumatika ve skutečnosti?
Přezutí na novou sadu je pokaždé takový malý svátek. Nová guma, "nová motorka" :-). Na Dunlop RoadSmart II jsem přešel z MPR3. Přezouval jsem těsně před naší dovolenou. Vyjíždět na nově přezutých gumách jsem však nechtěl, takže jsem si dal brdské kolečko na zajetí. A musím říct, že tyhle gumy byly bezprolbémové od prvního okamžiku. Prostě sednete na mašinu a jedete. Zatáčka? Naklopíte motorku a ona jede tam, kam koukáte. V přímém směru motorka stabilní, v zatáčce taky. Přitom do zatáčky nebylo třeba motorku nijak zvlášť přemlouvat. Musím říct, že mi bylo až docela líto, že jedu na dovolenou a tyhle pneumatiky dostanou zabrat ve dvou a s kufry.
Na dovolené se mohly pneumatiky předvést ve všech možných situacích. Plně naložená motorka ve dvou, dálnice, pohoda. Zatáčky. Pohoda. Déšť. Silný déšť. Liják. Žádné problémy. Teplo na Korsice a Sardínii. S přehledem. Výlety po ostrovech ve dvou na lehko nebo sám. Paráda. Na závěr lehce nabrzlé Alpy. Žádné zaváhání.
Je fakt, že RoadSmart II nešly na stupačku tak lehce jako MPR3 a taky na vodě si myslím, že Michelin je lehce lepší. Ale na druhou stranu, tyhle pneumatiky absolvovaly skoro celou svoji životnost při jízdě ve dvou a 2/3 svého kilometrového proběhu s krutě naloženou motorkou. Z tohoto pohledu je jejich životnost výborná. Přitom až do konce si udržely skvělou ovladatelnost. I když na vodě ta zadní guma bez vzorku už by asi nebyla to pravé ořechové. Ale to už by asi nikdo nečekal.
Dvousměsová konstrukce zajišťuje nejen dobrou přilnavost v zatáčkách, ale také dobrou odolnost proti opotřebení při jízdách po dálnici. Z přiložených fotografií je vidět, že si pneumatika dokázala udržet poměrně kulatý profil až do konce. Ani ke konci životnosti nedocházelo k výraznému zhoršení ovladatelnosti.
RoadSmarty byly chváleným modelem a verze II si chválu také zaslouží. Kdybych měl volit mezi MPR3 a RoadSmart II, byla by to hodně těžká volba. Na vodě jsem více věřil Michelinu, ale výdrž a celkově lepší pocit RoadSmart. Ale s Michelinem jsem dřel svody, jako dosud ne. Asi bych koupil tu, která je momentálně levnější. V případě shodné ceny RoadSmart II. Z aktuální produkce (2012) se jedná o velmi vyrovnané pneumatiky.
Životnost zadní pneumatiky byla 8000 km. Přední je na motorce stále. Aktuálně v kombinaci s nedoježděnou Pirelli Angel ST. Spolupráce bezproblémová.
Dálnice a silnice I. třídy |
15% |
Jízda ve dvou, s kufry |
80% |
Jízda za mokra |
15% |
Okresky |
60% |
Hory |
25% |