Články
Ventilátor z VTR1000
- Podrobnosti
- Kategorie: Návody a technika
- Zveřejněno: 25. 1. 2015 8:28
- Napsal scalla
- Zobrazení: 6475
Chlazení na VFR800 patří k problémovým záležitostem. Když je chladno, jde to. Když jezdíte rychleji než 70 km/h taky není problém. Když se ale proplétáte ucpaným městem nebo dopravní zácpou a k tomu je tropické vedro, nastávají problémy. Příčinou je ventilátor, který tlačí vzduch směrem k motoru.
Když se pak rozjedete, ventilátor tak snižuje účinnost levého chladiče. A můžete jet třeba 150 km/h po dálnici, teploměr bude stále laškovat s teplotami nad stovku. Jediná možnost je zastavit, nechat ventilátor, aby motor zchladil a pak pokračovat dál.
Problém se dá také vyřešit spínačem na řidítkách. Když ventilátor sepne, nechat ho při pomalé jízdě běžet a když vyjedete z města, vypnete jej. Motor se pak zchladí velmi rychle na provozní teplotu a vy můžete spínač vrátit zpět do polohy zapnuto, kdyby bylo příště opět potřeba ventilátoru.
Toto řešení má pořád jeden drobný nedostatek. Jízdu ve městě. Ventilátor stále fouká do protisměru a při pomalé jízdě nadále snižuje účinnost chlazení.
Řešením by mohlo být otočení proudu vzduchu. Přepólovat motor jsem si netroufl. Některé motory jsou konstruovány pro otáčení jedním směrem a jaká je konstrukce tohoto motoru, netuším. Ale protože podobný problém trápí VFRkáře po celém světě, našli se pokusníci s jiným řešením.
Vrtule z Hondy VTR1000
Tento legendární stroj má podobně jako VFR chladiče po stranách, ale nevypadá to, že by měl problémy s chlazením. VTR1000 neznám, ale je možné, že má dokonce stejné chladiče, jako VFR. Ať tak či onak, vrtule je zaměnitelná s VFRkovou a navíc, fouká vzduch směrem od motoru.
Tím by se měly problémy s chlazením vyřešit s jedním otazníkem – stání na místě. Stání na místě je jediná situace, kdy mi dává nasávání vzduchu z vnější strany smysl. Motor je tak chlazen chladnějším vzduchem, nežli je vzduch pod kapotáží, ohřívaný blokem motoru. S ohledem na roční období (leden 2015) zkouška na místě proběhla bez problémů. Při teplotě 3 stupně celsia se motor zchladil obdobně rychle, jako s originálem. Na pravý test „žehem“ budeme muset počkat do léta.
Již při pomalé by však měly veškerá negativa zmizet. Točící se ventilátor bude spolupracovat s proudícím vzduchem, stejně tak na dálnici už by neměla nastávat situace, kdy motorka pojede dvě hodiny z bzučícím ventilátorem.
A možná se také vyřeší problémy s odcházejícím alternátorem. Protože několik hodin běžící ventilátor patří mezi velké odběratele elektrické energie. V tomto ohledu bude bohužel test zkreslen, protože na stávajícím alternátoru jsem již najel přes 20 tis. km (což je 1/3 životnosti původního alternátoru).
Postup výměny
V prvé řadě potřebujete vrtuli z VTR1000. Můžete ji zkusit sehnat na vrakáči, já jsem objednal novou (obj. Číslo 19020-MBB-003) za 27,74 USD.
Následně sundejte kapoty.
Vypusťe chladící kapalinu. Pokud ji máte zánovní, zachyťte do čisté nádoby. Pokud už má něco odjeto, nešetřete a kupte novou. Není tak drahá a motorka se vám odvděčí nulovou korozí chladícího systému a delší životností čerpadla. Po vypuštění zašroubujte zpět výpustný šroub. Měděnou podložku použijte novou!
Expanzní nádobku dejte bokem. Možná to není nutné, ale jsem tak zvyklý.
Povolte horní hadici, spodní hadici, vyšroubujte šroub chladiče. Chladič vyvěste tak, aby držel jen na spodním trnu. Krásně se tak dostanete ke konektoru ventilátoru.
Po odpojení konektoru máte chladič volný a můžete jej vyndat ven.
Motor je přišroubován k držáku a ten k chladiči třemi šrouby. Povolte šrouby a držák sejměte z chladiče. Otočte jej na záda. Povolte centrální matku chladiče, vyměňte vrtule.
Opačným postupem složte zpět.
Doplňte chlacící kapalinu. Nastartujte motorku a nechte ji běžet, dokud nesepne ventilátor. Po zahřátí se doporučuje několikrát vytočit motor nad 5 000 ot./min, aby se odstranily případné bubliny v chladícím systému. Zastavte motor a počkete, až zcela vychladne. Pak případně doplňte chladící kapalinu.
Práce není složitá, zvládne ji každý, kdo umí sundat kapoty. Náročnost cca 1 hod.