Články
Nákup ojeté VFR800 VTEC
- Podrobnosti
- Kategorie: Nezařazené
- Zveřejněno: 22. 3. 2015 9:41
- Napsal scalla
- Zobrazení: 8827
Setkávám se s opakujícími se dotazy na radu ohledně nákupu VFR800 VTEC. Je to pro mne vhodná motorka? Jak drahý je servis? Na co si dát při nákupu pozor?
Pokud pominu klasické záležitosti, jako kontrola, zda motorka odpovídá stavu, který prodávající inzeruje, zda opravdu neležela, případně, jak byla poškozená a jak kvalitně následně opravená, zda má doložitelnou servisní historii, je ideální je domluvit se s někým, kdo podobný model má a snadno identifikuje známky opotřebení, případně vyměněné díly. Otázky lze pak lze pak rozdělit do tří skupin.
-
Je motorka pro mne vhodná? Odpověď je jednoduchá. S ohledem na univerzální zaměření, dobře dávkovatelný výkon, dobrou ergonomii a jízdní vlastnosti lze motorku doporučit jak začátečníkům (s normálně vyvinutým pudem sebezáchovy) tak pokročilým jezdcům, kteří preferují pohodové svižnější svezení nebo cestování, ať už sólo nebo ve dvou a stačí jim "sedm pade". Asi jednodušší by bylo napsat, že motorka není pro střelce.
-
Servisní náklady – z dlouhodobého testu vyplývá, že servisní náklady jsou kvůli konstrukčním změnám motoru u VTECu vyšší než u předchozích modelů. Napínáky, rozvodové řetězy, VTEC hrníčky. To jsou položky, které se dříve na VFR800 nemusely řešit. Ale životnost těchto dílů se počítá na desítky tisíc kilometrů. Pokud se budeme bavit o preventivní výměně v 50 000 km, pak se dostáváme k ceně kolem 10 tis. Kč za materiál, tj. 0,2 kč na kilometr. To mi zase nepřijde tak nepřekonatelná suma. Na VFR800 Fi odchází regulátory, na VTECu zase altíky. Pokud se budeme bavit o výměně za originální díl, pak rozdíl ve prospěch Fi je cca 50 USD. Zbývá běžný spotřebák, jako brzdové desky, řetězovka, provozní kapaliny, filtry, čas od času akumulátor, svíčky. Opět nic mimořádného nebo něco, co by se na jiné motorce neměnilo. Zastavím se u svíček, protože si občas vyslechnu breky na téma, jak jsou svíčky na VFR drahé. Ano, jsou dražší, protože jsou to Iridiovky. Z USA jsem koupil kolem 12 USD za kus (ještě při kurzu 18kč/USD .-)), v ČR se prodávají cca za 500 kč/kus. Ale i tak, předepsaný interval výměny je 60 tis. km a jsou lidi, co na nich najedou i více. Při doporučeném intervalu výměny a nákupu v ČR vychází náklady na 0,033 kč/km. Na čem tady chcete šetřit? Kde je VTEC výrazně dražší, to je cena servisních prací. Proměřit VTEC ventily není práce na dvě hodiny a buď se to dělá pořádně (a tedy dlouho = draze ) nebo rychle a levně s tím, že se VTEC ventily vynechají s oblíbeným konstatováním, že se stejně neměří. Každý nechť si vybere sám. Pokud si necháváte motorku servisovat, nechte si ukázat přípravek na blokování ventilů. (snímek č. 24 ). Pokud jej servis nemá, těžko vám VTEC ventily proměří.
-
Na jaké „špeky“ si dát pozor? Opět jednoduchá odpověď. VFR žádné špeky nemá. Je to nezáludná a spolehlivá mašina. Těžko se na ní hledají nějaké hnidy. A pokud tam nějaké jsou, pak příčina je spíše na straně prodejce a nekvalitního servisu. Snad je taková drobnost. VFR800 VTEC se standardně prodával s lakovaným krytem zadního sedla a madly spolujezdce, přičemž jste dostali přibalené lakované záslepky, pro jízdu bez madel sólo. Motorka tak získala sportovnější vzhled. Tyhle věci nejčastěji chybí. Motorku s krovkou najdete zřídka. A když s krovkou, pak pro změnu bez madel. :-) Ale to jsou věci, se kterými při koupi ojetého stroje musíte počítat a jak praví klasik „na funkci to nemá vliv“.
Vzhledem k tomu, že se mi nechce strávit půl dne montáží jednotlivých dílů tam a zpátky (přičemž krovku a originální madla ani nevím, kde mám, ale jistojistě jsou dobře uložené :-) ), vypůjčil jsem si pár fotek z inzerátů.
Originální krovka, madla demontovány, lakovaná záslepka otvoru pro madla. Prodávající v inzerátu uvádí, že madla nemá. | |
V tomto stavu koupíte VFR nejčastěji. Krovka chybí, namontovány madla pro spolujezdce. | |
Relativně raritní stav. Originální boční kufry, krovka, madla. Pro cestování sólo naprosto dostačující konfigurace (70 litrů úložného prostoru). Lze snadno doplnit originálním topcase. | |
Motorka ležela. Podřený kryt spojky. | |
Originální 3D nálepka. Když má motorka tyto nálepky, s velkou pravděpodobností nebyly tyto díly kompletně lakovány (nálepky jsou dost drahé). Originální lak je odolnější proti kamínkům. | |
Stupačka spolujezdce, která brousila asfalt. Ačkoli VFR je v hlubokých náklonech jako doma, na rozdíl od poškrábaných svodů, tohle za jízdy nedáte. :-) | |
Stupačka je z hliníkové slitiny a chránička má zalakovaný povrch. | |
Po několika desítkách tisíc km se lak v místě, kde dochází nejčastěji ke kontaktu s botou, ošoupe. | |
Stejně tak na kyvce lze po delší době najít oleštěná místa od boty. To neznamená, že musíte nutně dřít botou o kyvku. Mám velikost 42, takže nic nadprůměrného, ale tu a tam, když posunu nohu od řadičky zpátky na špičky, cítím, že se dotknu kyvky. Po 100 000 km to zanechá své stopy. | |
Že motorka políbila zem (ze stojánku na pumpě .-) ) vám může prozradit závažíčko na řidítku. |
Občas mne trochu zaráží stav kilimetrů versus řetězovka, která od pohledu není originální. Z výrobního pásu určitě nesjíždí VFR se zlatým řetězem. Trochu nejistý jsem si u zadní rozety, protože originální rozeta je s osazením, bez děr. V několika inzerátech, převážně dovozy z itálie, byly rozety sice s osazením, ale s odlehčovacíma děrama. Originální náhradní díl díry nemá a nemá je ani sesterský Crossrunner. Já mám na originální rozetě najeto 70 tis. Km a nevypadá nijak zásadně opotřebeně („žraločí zuby“). Pokud se tedy do Itálie nedováží VFR s jinou rozetou, proč je vyměněná. I když otázku "tuningu" bych v případě Itala také nepodceňoval. :-)
Moje osobní preference.
-
Raději bych kupoval verzi 2007 a vyšší (pozná se podle čirých blinkrů). První modely více trpěly na napínáky (ale ty se stejně musí vyměnít) a na webu si někteří majitelé stěžovali na problematickou svorkovnici pod přední maskou na levé straně.
-
Preferoval bych model s ABS
-
Preferoval bych originální kufry, protože se mi víc líbí. :-)
P.S. Ano, originální výfuky jsou zalomené a v místě lomu je viditelný svár. .-)
{jcomments on}