Články
Oxtar Infinity
- Podrobnosti
- Kategorie: Nezařazené
- Zveřejněno: 9. 2. 2014 10:20
- Napsal scalla
- Zobrazení: 5890
Boty byly spolu s helmou první části výbavy, kterou jsem si koupil. Vlastně jsem neměl ještě ani řidičák. :-) Ale dobré pevné boty jsou na motorce základ a hodily se už do autoškoly.
Výběr byl problematický. Ani ne z důvodu, že bych měl atypickou nohu, jako z neznalosti. Na motorkářích.cz každý srší rozumy, přičemž chválí to své (asi aby přesvědčil sám sebe, že nekoupil šmejd) a praktických zkušeností tam najdete pomálu. Jak se chová bota v dešti? V horku? V chladu? Sepsal jsem tedy stručné shrnutí s botami, které absolvovaly 90 tis. km ve velmi různorodých podmínkách.
Boty jsem koupil v v létě 2007 u „Hubíka“ v Praze. Ty uvozovky, protože prodejna patří Milanu Kamišovi. Nebyly levné a těch výdajů se sešlo v danou chvíli víc, takže dávat bezmála šest tisíc kč za boty se mi opravdu nechtělo. Ale požadavky na boty jsem měl také vysoké – krom bezpečnosti nepromokavost v dešti, aby se v nich bota nepotila v horku a také, aby dlouho vydržely. Je jasné, že v téhle kategorii za hubičku nepořídím. Milan mne však přesvědčuje, že stejné boty používá sám a že všechno, co od nich požaduji, splňují. Jen upozorňuje, že membrána časem degraduje a po několika sezónách by boty mohly začít protékat. Ale vem to čert. S výběrem velikosti problém není a zanedlouho se valím z prodejny s velkou krabicí pod paží.
Bota je kožená, s GoreTexovou membránou, výška 35 cm. Horní část se zapíná na suchý zip, spodní část na dvě nastavitelné plastové přezky. Bota je vodotěsná téměř v celé své výšce. Je koncipovaná spíše na enduro než na cestovní motorku. Ale prakticky to ničemu nevadí.
Odolnost proti průniku vody je na vysoké úrovni. Základem úspěchu je ovšem dávat kalhoty přes botu. :-) Vypadá to jako samozřejmost, ale divili byste se, kolik lidí (včetně mne) si dá kalhoty do bot a pak se diví, že v nich mají mokro :-). Takže kalhoty (nepromokavé) přes botu, aby voda stékala na botu a nikoli dovnitř. Pak je možno v botách jet v dešti třeba celý den. A v suchu. Netuším, nakolik zdegradovala membrána v mých botách, ale při jízdě v dešti se zatím negativně neprojevila. V tomto ohledu nelze botám naprosto nic vytknout.
Jízda v horku. Základem je použít ponožky z funkční tkaniny, které jsou schopny transportovat pot směrem od nohy. Je to pochopitelně individuální, někomu se potí nohy více, někomu méně. Já patřím k té druhé skupině (potím se všude, jen ne na nohách :-)), takže ani ve čtyřicítkách nemám s pocením problém. Ponožky s membránou vše zvládnou. Potím se pouze v místě, kde bota obepíná lýtko. Bota tady přiléhá na kůži a pot se nemůže odpařit. Vsákne se tedy do textilního lemu. Problém lze eliminovat podkolenkami z funkčního textilu. Ty mám ovšem jen dvoje, takže na delších výletech boty právě v tomto lemu „zasmrádnou“. Odmořit to však lze poměrně snadno tekoucí vodou a mýdlem.
Jízda v chladu (0-5 stupňů celsia) vyžaduje kvalitní, hrubší ponožky. Není dobré tedy kupovat botu úplně natěsno a odzkoušet si ji s tím nejhrubším, co budete používat. I tak je nula stupňů limit komfortní jízdy. Vyšší bota dobře chrání od podfukování nohavic.
Nezanedbatelnou výhodou je, že v botách se také dá chodit. Asi málo kdo se v nich vydá na dvacetikilometrovou tůru, i když i to by asi bylo možné. Ale díky prakticky normální podrážce a své konstrukci není problém absolvovat procházku, když silnice skončí.
Pochopitelně, díky své konstrukci bota nechrání tak dobře, jako specializované boty s kloubem. Ale při běžném „kutálení“ po silnici ochrání dobře (osobně ověřeno .-)).
Pět let provozu zanechalo na botách jen malé škody. Je poškozen lak. Ale to by si čekal málokdo, že boty přežijí takovou dobu bez šrámu. Na nártu pravé boty praskla krycí guma. Je to trochu překvapující, protože větší zátěž je na levé noze kvůli řazení. Naštěstí, toto je jen kosmetická závada, protože pod gumou je kůže a pod kůži membrána, takže na funkci to nemá vliv. :-)
Firma Oxtar již neexistuje. Byla koupena nebo se sloučila s jinou firmou a dnes vyrábí pod značkou TCX. Model Infinity je v nabídce stále, prakticky beze změn v ceně 6100 – 6500 kč (únor 2014). Plastové přezky a pásky lze koupit zvlášť jako náhradní díl. Set jedné přezky s páskou a nýtky stojí 170 kč. Je to ale spíše pro případ poškození v terénu. Na botách mám přezky stále původní.
Údržbu botám věnuji minimální. Když jsou hodně zaprasené, umyji je a když si vzpomenu, pak je na zimu naimpregnuji. :-)
Model Infinity sbírá kladné body nejen v testech, ale je velmi dobře hodnocen motorkáři z celého světa. Prakticky v jakékoli diskusi na toto téma nenajdete mnoho negativních zkušeností.
Během svého motorkaření jsem vyzkoušel mnoho věcí, ale nebylo jich mnoho, kterým by se nedalo nic vytknout. Tyhle boty k nim však patří.
Pokud zvažujete obnovu své výstroje a chcete boty do pohody i nepohody, zařaďte do svého výběru také tyhle. Vyšší pořizovací cena se vrátí díky kvalitnímu zpracování a dlouhé životnosti.