VFR800 VTEC - Hyperpro odpružení
- Podrobnosti
- Kategorie: Návody a technika
- Zveřejněno: 4. 5. 2013 8:26
- Napsal scalla
- Zobrazení: 2788
Proč vlastně tyto pružiny nejsou na motorkách v sérii? Aby se ušetřilo na nákladech. Na VTECu je podvozek na slušné úrovni při jízdě sólo. Při jízdě ve dvou a zvláště s bagáží se však již projevuje jeho nedostatečná tuhost. Nepomůže ani přitvrzení pružiny. Nevím, jak jsou na tom modely bez ABS, u kterých se předpětí zadního tlumiče seřizuje C-klíčem, ale u modelů vybavených hydraulickým napínákem je rozsah seřízení nedostatečný. Při jízdě sólo jsem svody podřel jen jednou. Ve dvou několikrát. Příjezd ke garáži se ve dvou nikdy neobešel o škrtnutí katalyzátorem o vjezd.
O sadě od Hyperpro jsem tedy uvažoval už dávno. Ale původně jsem chtěl vyměnit jen pružiny. Jenže uvažoval jsem tak dlouho, že mezitím se tachometr začal blížit 70 tis. km. A vzhledem k tomu, že tlumič taky není díl na věky, rozhodl jsem se ho vyměnit taky. Ten starý by sice těch 100 tis. určitě dal, ale zase když už to měním, bude lepší to vyměnit jako komplet, než rozebírat originál. Výrobce Hyperpro tvrdí, že na tyto tlumiče dodává kompletní sortiment náhradních dílů. Do poslední podložky. Takže i případná repase by nemusela být problém. Je možné pořídit také modely s hydraulickým seřizováním tuhosti a seřizováním útlumu. Pochopitelně, za vyšší cenu.
Cenově – sada pružin + oleje do předních vidlí by stála cca 6 tis. kč. Sada včetně tlumiče (obchodně se to jmenuje Streetbox) zhruba dvanáct. V této sadě jsou pružiny do předních vidlí, olej, základní model zadního tlumiče, který má nastavitelnou tuhost pomocí C-klíče a stavitelný odskok. Tedy v podstatě to, co na mé motorce bylo s tím, že přicházím o ten hydraulický napínák. Se slevou v rámci akce v Bikerscrownu sada vyšla něco přes deset tisíc.
Vlastní dodávka se docela táhla. Objednal jsem v půlce srpna, fyzicky sada dorazila někdy koncem listopadu.
V souladu se svým názvem, sada je zabalená v černé plastové krabici, alias boxu. Krabice je vyplněna měkkými tvarovkami ve kterých jsou uloženy jednotlivé komponenty. Kromě výše uvedených částí krabice obsahovala navíc návod k montáži a reklamní buff.
Na první pohled na mne sada udělala příznivý dojem. Co se týče vzhledu, pak zadní tlumič je krásný. Zlatě eloxované pouzdro, fialová pružina. Ve srovnání s originálem je průměr vinutí pružiny větší a také tlumič sám o sobě má větší průměr.
Tlumič je již z továrny nastaven pro konkrétní motocykl. Nicméně pokud by se vám jej podařilo „rozštelovat“, máte k dispozici na zadní straně montážního návodu a na víku krabice nalepenou tabulku se základním nastavení pro návrat zpět.
Rozsah nastavení zadního tlumiče je obrovský. V podstatě nevyužitelný, protože pokud by jste pružinu přitvrdili do krajní polohy, pak to už by jste asi nemuseli mít vůbec žádnou.
Odskok lze nastavit ve 47 krocích. Doporučené nastavení pro VFR je 22 kroků z plně otevřené polohy.
Vlastní montáži budou věnovány samostatné články. Zkušenosti z provozu až na jaře v rámci dlouhodobého testu VFR.