Garmin zümo 550
- Podrobnosti
- Kategorie: Návody a technika
- Zveřejněno: 26. 5. 2013 5:39
- Napsal scalla
- Zobrazení: 3962
Je to neuvěřitelné, jak ten čas letí. A s Garminem začínáme pátou sezónu. Jaké jsou zkušenosti s touto navigací, jak funguje? Dočtete se v článku. |
I když. Tenhle článek je tak trochu out of date. Zümo 550 se již nějaký ten pátek nevyrábí, takže případný zájemce bude odkázán na koupi staršího kusu z bazaru, aukra apod. Což zase umožní koupit tento pořád ještě dobrý přístroj za zajímavou cenu.
Zümo je produktová řada navigací, kdy v rámci experimentu se na jejich vývoji se podíleli sami motorkáři. Výsledkem je robustní a přesto kompaktní konstrukce. Pogumovaný, plně utěsněný kryt přístroje z odolného plastu vydrží nejen ponoření do vody do hloubky 1 metru na dobu 30 minut, ale je odolný i proti benzínu, UV záření a díky použitým materiálům i vůči vibracím. Přístroj Zümo 550 je vybaven dotykovým displejem s vysokým jasem čitelným na slunci. Samostatnou kapitolou je ovládání přístroje, které je velice jednoduché a intuitivní - oproti automobilovým navigacím jsou ovládací prvky přizpůsobeny pro ovládání levou rukou a dá se ovládat i v motocyklových rukavicích.
Sada s přístrojem Zümo 550 je plně vybavena pro použití jak na motorce, tak v automobilu, neboť obsahuje i přísavný držák na uchycení přístroje v automobilu, tak i zdroj do Cl zásuvky v autě.
Integrovaná technologie Bluetooth umožňuje přenášet hlasové pokyny navigace nebo hudbu z vestavěného přehrávače MP3 přímo do motocyklové helmy. Pochopitelně, pokud máte v helmě instalovanou Bluetooth sadu. Výhodou přístroje však je, že umí fungovat jako hands free sada ve spojení s mobilním telefonem. Funguje to následovně. Mobilní telefon je spárován s navigací. Navigace je spárována se sluchátkem v helmě. Přicházející hovor můžete přijmout tlačítkem na navigaci nebo automaticky. Pokud máte funkci automatického přijmutí hovoru nastavenou. Díky této kombinaci můžete poslouchat instrukce navigace, které budou v případě volání ztlumeny a po skončení hovoru opět obnoveny. Prostřednictvím displeje můžete také vytáčet čísla, hledat v telefonním seznamu nebo seznamu přijatých nebo zmeškaných hovorů. Telefonní hovor za jízdy není až takový problém pro protistranu, jako pro vás. Spolu s navigací používám Interphone. Nejprve ve verzi F2 a posléze F4. Díky instalovanému DSP, který odfiltruje rušivé zvuky okolí, protistrana ani netuší, že jedete na motorce. Ale nad 90km/h slyšíte dost špatně vy. Přesto se mi taková funkce hodí. Buď zpomalím, případně zastavím a když to nejde, řeknu volajícímu, že zavolám za chvíli. Pro uskutečnění hovoru pak nemusím sundávat helmu. Odkecám, co je potřeba a mohu jet dál.
Co se přehrávání MP3 týče - jednoduše na kartu fouknete nějakou music a za jízdy můžete poslouchat. Pokud máte pocit, že je to hovadina, máte pravdu. Ten zvuk přes bezdrát není nic moc. Přesněji řečeno ze sluchátek handsfree sady. Když k tomu připočtete hluk motorky a proudícího vzduchu, pak je fakt lepší jet mez muziky. Ale to bude námětem jiného článku.
Na spodní straně je pak Zümo opatřeno USB konektorem, slotem pro SD datovou kartu, systémovým konektorem pro připojení přístroje k externímu napájení, zvukovým vstupem a výstupem a konektorem po připojení přijímače dopravních informací.
Zümo 550 oficiálně podporuje SD karty do kapacity 2 GB. Já používám SDHC 4 GB a funguje to. S potížemi. Vzhledem k tomu, že kompletní aktualizace evropy má dnes 3,2 GB, pak interní paměť nestačí a s ohledem na kompatibilitu Zümo tvrdí, že na 4 GB kartě není dost místa. Pochopitelně, nepotřebuji v každém okamžiku mít v navigaci komplet Evropu. Ale i tak aktualizace spotřebuje skoro celou vnitřní paměť. To řeším tak, že vzniklý img soubor přesunu na kartu. To kupodivu Zümu nevadí. Vnitřní paměť se uvolní a vše funguje k mé plné spokojenosti.
V navigaci je možné mít současně nahráno více map. Ale jen jednu, překrývající se (stejný region) aktivní. Přesněji řečeno, lze mít zapnuté třeba Atlas ČR + Europe NT, ale nedělá to dobrotu. Lepší je zmáčknout tlačítko mapy a zatržítkem si vybrat jen jednu.
Všechny vybrané mapy jsou zkompilovány do jednoho img souboru. Když si chcete přidat do navigace novou mapu, znamená to znovu zkompilovat img soubor. To zní složitěji, než to ve skutečnosti je. Jednoduše si vyberete mapy v (dříve MapSource) BaseCampu a pošlete do navigace. Jediný zápor je, že zápis na kartu trvá docela dlouho.
Je také možné mít jeden balík (img) soubor v interní paměti a druhý na kartě. Já to mám tak, že na kartě mám velkou mapu Evropy a v interní paměti jednu nebo několik menších map, třeba Atlas ČR, TOPO ČR, Slovakia Roads apod.
Co se map týče, pak Garmin má poměrně slušnou politiku, kdy už často v ceně zařízení máte doživotní aktualizaci map zdarma. To je fajn. Aktualizace přijde 4x ročně, nemusíte nic krást a hledat na webu, jak co ukrást. Jen drobná vada na kráse. Mapy jsou kupované na zařízení, nikoli uživatele. Ale když to vezmu z druhé strany. Jedna aktualizace stojí 1490kč. Za 2 490 kč koupíte LifeTime balíček. To mi přijde jako dobrá cena.
Navigaci jsem kupoval zhruba půl roku po koupi motorky. Z počátku jsem se na ni díval skrze prsty. Taková blbost za tolik peněz. To přece nepotřebuji. Jenže výlety do neznáma, kde každých 10 km zastavuji, abych se podíval do mapy, kudy vlastně chci jet, mne brzy přestaly bavit.
A vzhledem k tomu, že v té době jsem nemusel řešit spoustu mandatorních výdajů jako dnes a prémie bývaly taky tučnější a pravidelnější, po té čtvrtletní na jaře 2008 jsem vyrazil do Modletic pro sadu Garmin Zümo 550. Proč zrovna tam? Protože tam sídlí český Touratech, kde se dá tahle sada pořídit včetně držáku od Touratechu a „kecafónu“ do helmy.
Tedy levné to opravdu nebylo. Garmin je drahý sám o sobě a v době, kdy jsem ho kupoval, se dal pořídit v Datartu za nějakých 17 tis. kč. Sada z Touratechu stála 24992kč. Takže jsem to rozmýšlel docela dlouho. Ale když jsem tu sadu spočítal, zase tak nevýhodné to nebylo, navíc s velmi osobním supportem od Tomáše Kocandy.
Zbývalo vyřešit uchycení na motorku. K navigaci se dodává platový držák, který však má několik nevýhod.
-
První je uchycení navigace do držáku a její zajištění. Navigace sama o sobě je aretována plastovým mechanismem, který zajišťuje přítlak navigace na kontakty a shora zapadne do otvorů v navigaci. Z horní strany je takový pojistný šroubek, který by jste měli zašroubovat. To je poměrně nešikovné. Manipulace s ním je zdlouhavá a otravná.
-
Vlastní uchycení je možné na řidítka kulatého průřezu. To je na VFR docela problém, ale dá se to uchytit na šrouby spojkové nebo brzdové páčky. Toto uchycení je však na prd v případě pádu, kdy hrozí poškození navigace a taky se na navigaci špatně kouká.
-
Za třetí, v originálním plastovém držáku se do navigace podle Touratechu přenáší vibrace, což obecně takovému zařízení nesvědčí.
V uvedené sadě byl hliníkový držák, který v podstatě není nic jiného, než adaptér na originální plastový držák. Obsahuje však následující vylepšení:
-
Uchycení navigace je odpružené gumovými silentbloky, které minimalizují vibrace přenášené do navigace.
-
Pojistný šroubek se nepoužívá. Držák je uzamykatelný. Pochopitelně to není kdo ví jaký zámek, ale stačí k odrazení nenechavců. Navigaci léta nechávám na motorce, když jdu do obchodu, na pumpu, něco vyfotit nebo na oběd.
-
Držák sice taky vyžaduje uchycení na kulatý profil, ale Touratech vyrábí různé adaptéry na různé typy řidítek. Ten pro VFR je kompatibilní s s káčkovými řidítky z BMW. Navigace se tak zabydlela nad středovým mostem. Je dobře čitelná a v případě pádu není hned na ráně.
-
Napájecí kabel byl součástí balení do Garminu a je vyveden přímo na baterii.
Uvedení do provozu bylo bezproblémové, vzhledem k tomu, že navigace byla nainstalovaná a rozchozená včetně posledních aktualizací firmware. Stačilo jen zapnout, namontovat Interphone do helmy a uchytit navigaci na motorku a vyrazit do neznáma.
Z počátku jsem používal zadávání cílů do navigace, což však má docela nevýhodu v plánování trasy. Když zadáte jako cíle nebo průjezdní body města, tahá vás to přes centra. Tomu se dá vyhnout zadáváním křižovatek nebo průjezdních bodů z mapy v navigaci. Ale je to nepohodlné.
Co na Garminu nejvíce oceňuji, je plánování trasy v PC. V klidu, v pohodě, na velké mapě klikáte body a trasa se hezky skládá. Pak stačí připojit navigaci a naimportovat vytvořené trasy.
S tím však může být někdy problém. Když je trasa moc dlouhá nebo příliš složitá a přesáhne nějakou proměnnou, prostě ji nenaimportuje. Je to o to zrádnější, že napíše hlášku o úspěšném importu, ale v navigaci potom není. Takhle jsem se nechal vyšplouchnout cestou do Itálie. Následně si již nechávám na plánování více času a všechny trasy kontroluji v navigaci, zda se opravdu naimportovaly.
Jednou se mi taky stalo, že navigace během výletu vytuhla. Asi jsme přejeli nějaký bludný waypoint nebo co. Zkrátka zčernala a nedala se pustit. Krásná, slunečná neděle a navigace mrtvá. Vzhledem k tomu, že šlo o výlet do neznáma po mně dosud neznámých zakroucených silničkách Jižních Čech, vypadalo to na improvizovaný výlet po známých silnicích nebo potupný návrat domů. Zastavil jsem na pumpě a rozjímal, co zvolit. Pak jsem si vzpomněl na kontakt, který mám v mobilu. S provinilým pocitem, že otravuji v neděli jsem vytočil číslo na Tomáš Kocandu. Nebral to. No a by ne, je neděle, sluníčko svítí, nebude přece sedět doma. K pumpě přijela další mašina. Drak nabral benzín a pak jsme se dali do takových těch typických řečí o ničem kolem motorek. Najednou zvoní mobil. Tomáš Kocanda z Touratechu a co prý potřebuji. Zanedlouho jsem se dozvěděl kouzelný trojhmat, který je možná popsaný někde v návodu, ale já jsem tuhle část přeskočil. Navigace naběhla a výlet se vydařil. Ano, asi by se ta navigace dala sehnat někde na netu levněji. Ale služby a přístup téhle firmy a hlavně lidí, kteří ji tvoří, je výjimečný.
Navigace je koncipována jako motorkářská, což ji proti běžné navigaci činí odolnější proti vodě, prachu a do jisté míry i pádu. To je vyváženo vyšší cenou, ale stále si myslím, že se to vyplatí. Nemusíte řešit žádné obaly, schovávat navigaci, když prší, otírat ji od prachu. Ona prostě slouží. Za těch více než 70 tis. km, které má navigace najeto v době psaní článku, kromě výše popsaného firmwarového kiksu, nebyly žádné problémy ohledně funkčnosti. Navigace mokne celkem pravidelně a jednou absolvovala krupobití.
Známky opotřebení jsou vidět na displeji. Asi to je nejspíše způsobeno jízdou v dešti a těmi drobnými zrníčky písku, které se s vodou dostanou na rukavice. Jinak si nejsem vědom, že bych navigaci mohl poškrábat. Když není na motorce, je v obalu. Ale na funkci to nemá vliv.
Jak již bylo popsáno výše, ovládání je přizpůsobené jízdě na motorce. Navigace se ovládá prostřednictvím dotykového displeje. Ovládací prvky jsou dostatečně velké, aby se daly mačkat v rukavicích. S výjimkou zadávání alfanumerických znaků, např. při hledání adresy. To je lepší rukavici sundat.
Co se navigačních schopností týče, opět nemám výhrady. Ale to je dané z velké části tím, že je v podstatě nepoužívám. Jezdím po předem připravených trasách, takže navigace jen dopočítává kousky trasy od jednoho průjezdního bodu k druhému, případně mne stáhne zpátky na trasu, když z ní sjedu. No a čas od času vymyslí nějakou zkratku, ale to se mi daří více méně eliminovat tím, že její na první pohled lákavé návrhy ignoruji a ona zase po chvíli poslušně dopočítá původně zamýšlenou trasu. I když tu a tam se taky seknu. :-)
Pochopitelně, ani Garmin není dokonalý. Tu a tam se z ničeho nic restartuje nebo vypne. Ale neděje se to naštěstí často. Jednou, dvakrát do roka. Navigaci zase jen zapnu a jede se dál.
Zümo 550 dnes. Koupit. Nekoupit? Pokud by se naskytl slušně zachovalý kus za nějakých 5 – 6 tis. Kč, myslím, že stále stojí za hřích. Více bych za něj nedal. Přeci jen je dnes vývoj o kus dál. A kolem 10 tis. Kč se dnes dá koupit moto navigace zcela nová. Nehledě na možnost využít k navigaci např. Mobil, kde třeba Nokia navigace je opravdu dost dobrá. Ale pochopitelně neposkytuje takový komfort v přípravě tras, jako Garmin.
Vlastnosti modelu zümo 550:
- Přesnost určení polohy: 7-10 m nebo méně při normálním režimu GPS, WASS/EGNOS kompatibilita
- Technologie pro příjem GPS signálu : SiRF III nabízející vynikající citlivost
- Rozměry přístroje: 120 x 99 x 40 mm
- Displej: barevný dotykový LCD displej, velikost 72 x 54 mm, rozlišení 320 x 240 pixelů
- Hmotnost: 269 g
- Vodotěsnost: přístroj je odolný vůči vodě a benzínu
- Body a naplánované trasy: 500 bodů (včetně volitelného grafického symbolu a názvu
- K dispozici jsou hlavní světové jazyky včetně češtiny
- Mapová paměť: externí přes datové karty SD
- Podpora automatického výpočtu trasy křižovatku po křižovatce (autorouting)
- Komunikační rozhraní: USB
- Životnost baterií: do 4 hodin v závislosti na podsvícení
- Externí zdroj : 12/24 V pomocí kabelu do cigaretového zapalovače