VFR800 VTEC - rozvodové řetězy (aktualizováno)
- Podrobnosti
- Kategorie: Návody a technika
- Zveřejněno: 24. 10. 2013 18:46
- Napsal scalla
- Zobrazení: 3688
Rozvodový řetěz je po napínácích další částí, která se opotřebí. Slovy klasika, může se vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit, ale to je taky všechno, co s tím můžete dělat. |
Rozvodový řetěz na VFR800 je, stejně jako na mnoha dalších strojích, tzv. "Morse" řetěz. Na první pohled vypadá řetěz dostatečně bytelně na to, aby vydržel hodně dlouho. Hodně dlouho je ovšem také velice relativní pojem. Dle doporučení servisáků by měl jít řetěz ven zhruba v 50 000 km. Já jsem na něm sice najel dvojnásobek, ale to už bylo opravdu na krev. "Ducati" klepání se k Hondímu V4 opravdu nehodí a tak nezbylo, než přistoupit k výměně.
Pokud zvládáte seřízení ventilů, není výměna řetězu nic složitého. Vy, kteří si necháváte motorku servisovat, nechte si pak řetězy vyměnit spolu s ventily kolem té padesátky. Dalšího předepsaného intervalu v 72 tis. Km už by se totiž nemusel dožít a budete zbytečně platit drahou práci navíc.
Jak tedy na to? Pro začátek vypustíme olej a rozebereme půl motorky. Nebo kapoty, nádrž, airbox, chladiče, víka ventilů dolů, svíčky ven, vačky ven. Prakticky není potřeba nijak natáčet motor, protože s ním beztak hneme při povolování šroubu výstupní hřídele primárního převodu. Když budou vačky venku, ventily jsou uzavřené a s motorem můžete točit dle libosti. Relativně. Musíte si hlídat vyvěšené řetězy, aby se vám nezaklínily mezi ozubené kolo na primáru a blok motoru.
Na začátku článku jsou k sobě přiložené řetězy. Pokusil jsem se ilustrovat protažení řetězu po 100 tis. km. Fotka trochu zkresluje, ale snad je to vidět. Stejné dva řetězy, přiložené k sobě, na druhém konci.
No a pak už jen zbývá složit motorku a můžete jezdit. :-)
Pár fotek mi tady chybí. Vzhledem k tomu, že mezitím se do podobné práce pustil Deltoro, požádal jsem ho o doplnění fotek, případně věcí, které mu v mém textu chyběly.
Doplnenie článku z môjho pohľadu:
Keďže som mal rozobratú polovicu motorky kvôli kontrole ventilov a taktiež som objednával náhradné veci z USA rozhodol som sa aj na základe článku o výmene rozvodových reťazí, pristúpiť k ich výmene. Neviem posúdiť či si to už vyžadovali ale na tachometri svietilo 57 000 km a v USA sa jednalo o položku v prepočte asi 100 € vrátane dph a cla za dva kusy takže som dlho nerozmýšľal a pustil so sa do výmeny aby som mal s týmto na dlhú dobu pokoj.
Prvý problém na ktorý som narazil bol hneď pri demontáži pravého spojkového krytu. Zrejme nebol ešte nikdy demontovaný čím sa tesnenie upieklo natoľko že to proste nešlo dať dolu. Našťastie som už nejaké tie skúsenosti mal z predošlých motoriek a išiel som nato pomaly a s malou silou. Veľmi mi pomohlo kryt nahrievať teplovzdušnou pištoľou a zároveň jemne poklepkávať gumeným kladivom po obvode krytu. Po pár minútach sa kryt konečne uvoľnil a mohol som ho dať dole. Tesnenie sa roztrhlo na dve časti, jedna zostala na kryte a druhá na kartery motora.
Jedna rada ak sa Vám stane niečo podobné že Vám zostane staré tesnenie na oboch častiach krytu a karteru vedzte že ho len tak ľahko dole nedáte. Je tam prilepené. Nakoľko sú to všetko hliníkové časti neodporúčam to zoškrabovať hrubou silou. Ja som použil opäť metódu nahrievania teplovzdušnou pištoľou a súčasne jemné zoškrabovanie skalpelom (môže byť aj ostrý nôž). Treba si však dávať pozor aby ste nevytvorili ryhy na hliníkovom tele. Po nahriati išlo tesnenie veľmi ľahko dole.
Ďalšia rada, na povolenie matice primárneho prevodu ako už je písané v článku hore je potrebný rázový uťahovák, alebo asistent. Ja som vymyslel ešte jeden spôsob nakoľko som nemal ani jedno z hore spomenutého:
Po demontáži uťahovacej matice je potrebné dať dole jednotlivé kolesá. Nemusíte sa obávať zo zapamätaním si polohy v akej boli nasadené. Je tam na to drážka takže to nejde nasadiť zle. Jediné čo je potrebné si poznačiť je poradie demontovaných kolies.
Spätná montáž prebieha analogicky, uvádzam zopár dôležitých hodnôt:
Na záver chcem dodať že výmena rozvodových reťazí naozaj nieje nič ťažké. Základom je mať momentový kľúč (ten je potrebný takmer na všetko čo na motorke robíte) a hlavne veľa trpezlivosti a citu pre detail. Násilie tu nemá miesto, lebo väčšinou to končí strhnutým závitom. Následný pocit že sme si niečo urobili na vlastnej motorke stojí zato, rovnako aj pohľad na ušetrenú sumu v servise kde aj tak nemáme istotu že danú vec naozaj urobili.