CNC páčky z Číny
- Podrobnosti
- Kategorie: Návody a technika
- Zveřejněno: 10. 1. 2015 12:48
- Napsal scalla
- Zobrazení: 2484
Designové CNC páčky jsou hezké, ale pohříchu poměrné nákladné. To byl také případ českého výrobce Titax. Páčky asi nešly na odbyt v očekávaném množství a český výrobce skončil v propadlišti dějin. A tak, když se mi podařilo zničit excentr na spojce, řešil jsem, co dál.
Originál páčky jsou sice jistota, ale moc se mi nelíbí. Navíc jsem si zvykl na tvar Titaxů. Sice jsem očekával trochu vyšší kvalitu (páčky měly větší axiální vůli než originály), ale i když více než 80 tis. najetých kilometrů zanechalo stopy na jejich vzhledu, na funkci to nemělo vliv. A tak jsem začal hledat náhradu. Na webu najdete spousty výrobců a prodejců. Na výběr máte buď nějakou značku v ceně 1500 – 2000 kč za kus nebo „Čínu“. Po zhruba hodinovém brouzdání webem jsem nebyl dojmu, že „bambilión“ páček různých výrobců a značek jsou prakticky to samé, s velkou pravděpodobností také původem u několika výrobců, pouze prodávané za různou cenu.
Zabrousil jsem tedy na osvědčený čínský aliexpress a překvapení se nekonalo. Od pohledu to samé, jen za nižší cenu. Vzhledem k tomu, že jsem na tomto serveru již pár blbostí kupoval, rozhodl jsem se to s ohledem na cenu risknout.
Někdy máte očekávání, které se nenaplní. Někdy koupíte něco jen tak z legrace a jste příjemně překvapeni. Tohle může být podobný případ.
Páčky šly poměrně dlouho. Objednal jsem je začátkem prosince a prodejce deklaroval, že dodací lhůta může být až 39 dní. Ale server poskytuje „buyer protection“, kdy peníze neuvolní prodejci dříve, než potvrdíte převzetí zboží nebo nevyprší ochranná lhůta, takže jsem byl v klidu.
Po více než měsíci páčky přišly a nevypadají špatně. Tvarem jsou prakticky shodné s krátkými Titaxy. Navíc jsou zalamovací, tj. mají kloub, díky kterému by se měly v případě pádu skopit vzhůru. Samotný stavěci excentr i konstrukce páčky je podobná Titaxu s rozdílem, kdy Titax má jako protikus stavěcího excentru ložisko, zatímco tady je to jen vyfrézovaný výstupek.
Samotná anodizace mi také připadá kvalitní. Černý úchyt je vyleštěn, takže jsem měl na první pohled pocit, že se jedná o výlisek z plastu. Ale zkušební vryp klíčem ukázal, že je to kov. Na webu lze nalézt mnoho diskusí na téma kvality. Někteří poukazují na to, že anodizace časem bledne a přikládají to čínské „kvalitě“. Titaxy byly české a vybledly stejně. Myslím, že zkrátka tato povrchová úrava na slunci bledne. Tuto teorii podporuje fakt, že anodizace zmizela i z jiných míst, než kde dochází ke kontaktu s páčkou a že spodní strana, na kterou slunce nesvítí, je stále jako nová. Což mimochodem umožňuje páčky „občerstvit“. Když je rozeberete na jednotlivé součástky, lze je zrcadlově obrátit a použít na opačné straně řidítka. Tj. Brzdovou páčku místo spojky a naopak. Jediné, co zaměnitelné není, je vlastní úchyt, který se liší tvarem. Brzdová páčka tlačí přes výstupek přímo na pístek brzdové pumpy, zatímco spojka tlačí přes čep.
Vzdálenost páčky od řidítka snadno nastavíte excentrem. Rozsah nastavení je opět prakticky shodný s Titaxem. Navíc je zde však možnost nastavit si délku páčky. Pokud preferujete delší páčky (mačkáte páčku více prsty), povysunete si ji na potřebnou úroveň. Stači povolit aretovací šroubek. Mně to přijde zbytečné. Páčky mačkám dvěma prsty a na ty je zkrácená délka dostačující.
Dodatečným efektem tohoto řešení je barevné provedení páčky, kdy jednotlivé díly mohou být anodizovány rozdílně.
Já jsem si zvolil červeno – černou kombinaci, ale prakticky máte možnost navolit si barvu jakéhokoli dílu kromě vlastního úchytu, který je vždy černý. Ale musím se přiznat, že červeno – stříbrné provedení mi taky leží v hlavě... :-)
Poštovné je zdarma, takže za cenu cca 800 kč (36 USD) to zase není tak špatná koupě. Jak to bude s vlastní výdrží ukáže teprvé dlouhodobý provoz (uvedu v pravidelném desetitisícovém reportu).