Originální alarm Averto

averto

O alarmu jsem uvažoval od okamžiku, kdy jsem motorku koupil. Ale stále jsem se nemohl rozhodnout, co pořídit. Takže pro začátek jsem pořídil U-zámek a další čas věnoval rozjímání na toto téma a zvažování jednotlivých pro a proti.
U – zámek je sice poměrně spolehlivé zařízení, které znemožní motorku odtlačit, ale neupozorní vás, pokud by vám chtěl motorku někdo třeba odnést.

 

Většinu času parkuji v garáži, ale přeci jenom na dovolené, když necháte motorku na ulici před penzionem nebo hotelem takový alarm přispěje ke klidnému spaní. Zvažoval jsem koupi zámku na kotouč s alarmem, ale v tomto případě mne odrazovala nutnost toto zařízení vozit, přičemž ty kvalitnější Abusy jsou docela masivní kusy železa. Do klasického alarmu se mi taky příliš nechtělo. Jednak jsem nechtěl stříhat elekroinstalaci na zcela nové motorce a podvědomě jsem měl (a stále mám) obavy z toho, když se alarm pokazí. Pak jste prakticky dojeli. Časem jsem však narazil na poměrně slušnou cenu (7 tis. kč) v anglii za  alarm z katalogu originálního příslušenství (tady za něj chtěli cca 14 tis.), tak jsem to zkusil).
Alarm přišel v krabici hrdě polepené nálepkami Honda genuine accessories. Po zkušenostech se zvýšeným plexi štítem mne to však již nikterak nevzrušovalo, věda, že takové nálepky nic moc neznamenají. Bohužel, mé obavy se poněkud potvrdily, když jsem zaregistroval nápis 'Delta Elettronica ITALY' na jednotce alarmu. Ale na druhou stranu, balení obsahovalo nejen jednotku, dva ovladače, ale také držák jednotky, kompletní kabeláž s OEM konektory a velmi podrobný návod k montáži. Zadoufal jsem, že v tomto případě snad Honda věnovala kvalitě větší pozornost a jal se studovat návod k použití. Tady mne čekalo další zklamání. Alarm nešel vypnout.
Automatický imobilizér se aktivuje 30 sekund po vypnutí klíče. Bez jeho deaktivace nelze startovat. To je naštěstí řešeno poměrně rozumně. Je rozpojen okruh vedoucí k palivovému čerpadlu a spínač startéru, takže když na imobilizér zapomenete, netočíte zbytečně startérem a netrápíte akumulátor. Pokud by vám to ani pak nedošlo, začne alarm houkat. Možná to někomu připadá jako fajn funkce, ale třeba na pumpě je to docela otrava. Nehledě na poměrně zbytečnou funkci ve vztahu k VTECu, který má HISS čip v klíči.
Alarm – klasický alarm s otřesovým čidlem a snímačem pod sedlem, které hlídá jeho sejmutí. Alarm je nutné aktivovat ovladačem. Aktivní je sedm dní. Pak se přepne do stand by modu, kdy má minimání odběr a šetří baterii. Nutno pododknout, že ani nehlídá. Prostě jen takový marketingový žvást ve stylu 'Holiday funkce' u ledničky. Kdo to neznáte, je to taky režim šetřící energii. Kamarádka (čirou náhodou blondýnka )) si nepřečetla návod, funkci zapnula a spokojeně odjela na dovču. Po návratu ji nadšeně zdravily potraviny běhající po bytě
Alarm je zálohovaný, takže reaguje i na pokus o odpojení akumulátoru. Siréna je integrovaná do těla jednotky. To na jednu stranu usnadňuje montáž, na druhou stranu snižuje její výkon (méně to řve).
Montáž je jednoduchá. Sundáte boční kapotáže, pro lepší vedení kabelů je lepší sundat i přední masku a postupujete podle velmi podrobného a srozumitelného návodu, kde je podrobně zakresleno, kudy vést kabely, kde a jak uchytit jednotku nebo jak namontovat podsedlový snímač. V katalogu se uvádí montážní doba tuším jedna hodina. Já jsem si s tím hrál asi půl dne, ale v podstatě to bylo dáno jen bádáním, kudy ty kabely vést a jak je nejlépe uchytit. Nespornou výhodou je pak možnost kdykoli vrátit motorku do originálního stavu a kdyby kleknul alarm jako takový, stačí spojit zpátky rozpojené konektory a motorka je znova pojízdná.
Uvedení do provozu taktéž bezproblémové. Nový alarm byl dostatečně citlivý a reagoval již na silnější ránu do motocyklu. Dosah dálkového ovládání je zhruba deset metrů.

 

P1000095Pokud jde o elektronickou část, pak za zhruba dva roky provozu a necelých 40 tis. km jsem se nesetkal s problémem. I s tím otravným vypínáním imobilizéru jsem se naučil žít, na kratších zastávkách, kde jsem nemusel vyndávat klíč ze zapalování jsem motor vypínal do krajní pravé polohy (kde některé okruhy zůstávají pod proudem). Pak se imobilizér neaktivoval. Bohužel, vlivem provozu se postupně citlivost alarmu snižovala. Takže postupně už nereagoval ani na shození motorky ze stojanu a její tlačení. Vzhledem k tomu, že alarm, který nehouká, poněkud postrádá smysl, začal jsem bádat, v čem by mohl být problém. Vyndal jsem zapojenou jednotku z motorky, aktivoval jsem alarm a mírně s ní pohnul. Alarm se spustil. Takže funkční byl, ale nereagoval na malé podněty. Přenastavování citlivosti k ničemu nevedlo. Usoudil jsem, že problém bude zřejmě v čidle. Vzhledem k tomu, že v alarmu něco štěrkalo, pojal jsem podezření, že ti kucí italský založili polohový snímač na kuličce a hlídání její polohy. Tady nebylo co ztratit. Šroubky typu 'aby do toho nikdo nelezl' sice chvíli vzdorovaly, ale nakonec to vzdaly. Podezření se potvrdilo. Klec, kulička a něco jako optická závora nebo mikrovlnný snímač. Nevím, zase tolik se v tom nevyznám. Ještě jsem uvažoval, že koupím novou jednotku. Pochopitelně tady, u dealera, kterého s ohledem na pofidérní kvalitu tohoto zařízení ve vztahu k počtu kilometrů, které najedu budu následně 'oblažovat' reklamacemi a díky tomu budu mít neustále nové a 'čerstvé' zařízení. Vzhledem k tomu, že jsem na německé eBayi našel novou jednotku za 100EUR, byl jsem tak nějak s ohledem na české duševně připraven obětovat čtyři tisíce korun. Ale cena osm tisíc mi poněkud vyrazila dech. To jsem si ještě ověřoval, že se jedná o jednotku bez ovladačů, které jsem nepotřeboval. Byla. Tak to jsem vzdal. Osm tisíc za takový krám fakt nedám. Bez ohledu na jistotu záruky. Protože co kdybych chytl trošku lepší kus a pokazil se mi až po dvou letech? Takže nic. Alarm šel z motorky ven a místo něj jsem koupil v Bikerscrownu Sentinel 1100 za 3 tis. kč. Ale to už je jiný příběh.
Bohužel, jak se pomalu stává tradicí, ani tento 'originální' doplněk nedostane kladné hodnocení. Kupovat jej tady za cenu znatelně převyšující deset tisíc je naprosté šílenství. Při nákupu v zahraničí se sice dostanete na rozumnou cenu, ale za cenu poněkud složitějšího reklamační řízení. Nehledě na prokazování vady. Protože ten alarm v podstatě fungoval. Když byl venku z motorky. Jediným kladem je instalace s OEM konektory, která mi zůstala a naštěstí funguje dobře (ještě že kucí italský nezmršili i ty dráty ), takže jsem na ni mohl připojit jiný alarm.
Prostě pokud by někdo měl nápad, koupit si 'originální' alarm od Hondy, třeba na novou mašinu, kde v porovnání s nákupní cenou stroje se to nemusí jevit zase tak bláznivě drahé, pak si vklidu otevřete doma flanděru a oddejte se chvíli snění. Myslím, že vás záhy napadne několik příjemnějších způsobů, jak vyhodit tyto peníze z okna.