Velký Javor

 Velký Javor

Velký Javor je s výškou 1456 m n.m. nejvyšší horou Šumavy. Nachází se pár kilometrů od hranice a co víc, je lemován krásnými silnicemi. Na vrchol se můžete vydat po svých, ale pokud s sebou nemáte nic na převlečení, dá se vyjet i v motohadrech lanovkou. Vlastní vrcholová procházka je nenáročná, což dokladují houfy německých důchodců, kteří s výrazem Reinholda Messnera zdolávají skalky s cílem ulovit vrcholové selfie.

 

Pokud chcete zkombinovat motorku a turistiku, rozumná dojezdová vzdálenost na jednodenní výlet je zhruba na úrovni Prahy. Do kufrů nacpeme pohory a věci na převlečení. Pod kopcem se přezujeme a motohadry zaujmou místo v kufrech.

Další možnost je ubytovat se v okolí, přičemž ani ubytování na německé straně nemusí být finančně náročnější, než v česku. Německé pohraničí se vylidňuje. Mladí Němci odcházejí do větších měst za lepším, navíc Šumava už pro Němce není takové lákadlo jako dříve, takže spousta nemovitostí je na prodej. Často je kupují Češi. Včetně penzionů a hotýlků.

V tomto případě dojedete pod kopec nalehko nebo můžete vyrazit rovnou pěšky.

Vlastní výstup z parkoviště pod lanovkou není nijak náročný. My jsme jej spojili s výletem na Malý Javor a Malé javorské jezero.

Srocení davů na Velkém Javoru jsem zmínil. Vrcholu hory však dominují dva výrazné objekty. Jedná se o radarovou stanici, která vznikla v období studené války s cílem monitorovat vzdušný prostor na územím východního bloku. Zařízení bylo zprovozněno v roce 1983, původně se dvěma radarovými anténami. V roce 1996 bylo nově vybaveno třídimenzionálním vyhledávacím radarem RRP-117. Druhá uvolněná věž od té doby obsahuje komunikační antény. Zařízení protivzdušné obrany je provozováno v rámci integrovaného systému protivzdušné obrany NATO.

Malý Javor měří 1386 metrů, což jej řadí na čtvrté místo mezi Šumavskými vrchy. Jeho vrchol však není tak zajímavý. Na druhou stranu to není tak zprofanované místo, jako na Velkém Javoru. Nevede sem lanovka a pro německé důchodce je to daleko a velká námaha. Vrchol je zalesněn, takže ani vrcholové selfie není tak atraktivní, jako na Velkém Javoru. Turistů zde potkáte pár a často to budou Češi.

Velký JavorMezi Velkým a Malým Javorem se ve výšce 918 m n.m. nachází Malé Javorské jezero. Jezero ledovcového původu mělo původně plochu 2,9 ha. V roce 1885 byla jeho hladina uměle navýšena za účelem plavení dřeva a jeho plocha vzrostla na současných 9,4 ha (některé zdroje uvádí 6 ha). V důsledku toho se ze dna odtrhly tři velké kusy rašeliny a vytvořily tak plovoucí ostrovy, jejichž poloha se průběžně měnily. Poslední léta je však jejich postavení stabilní. Zajímavé je, že ačkoli vrstva rašeliny dosahuje až 3,5 m, nedá se po ostrovech chodit. Hloubka dosahuje podle měření z poloviny 90 let 10 m.

Další zajímavostí jsou neskutečné oprsklé kachny březňačky, které vás neváhají následovat podél okružní stezky a případně i vylézt na břeh, aby vyžebraly kousek svačiny.

Turistů opět mraky, protože sem zajíždí turistický vláček.

Velké Javorské jezero je s plochou 7,2 ha a hloubkou 16 m druhé z osmi šumavských ledovcových jezer. Z hlediska dostupnosti asi největší pohoda, protože se nachází přímo u silnice, s vyhraženým stáním pro motorky, infocentrem, hospodou a půjčovnou šlapadel. Za hezkého počasí tomu přítomné davy odpovídají.

 

Velký JavorMotorkářsky skýtá okolí Javoru spoustu hezkých silnic či silniček a záleží jen na vás, jak daleko chcete jet a kolik toho chcete nakroutit. Asi klasika je okruh kolem Javoru. Měří zrhuba 77 km a zabere tak 1,5 hodiny. Bohužel, jak vyplývá z výše popsaného, je Javor oblíbená turistická destinace, takže počet plechovek motajících se před vámi, stejně jako zatvrzelých německých rovinkářů je v průběhu dne vcelku otravný. Pěkné svezení je zde ráno, tak do 9:00 nebo navečer. A potom mimo hlavní turistickou sezónu. Trasu je zbytečné popisovat (viz přiložená mapka). Nejbližší česká pumpa (Benzina) je v Železné Rudě, cca 3 km od hranice.

 

Příjezdové cesty od severu jsou ideální dvě. První přes Blatnou a Sušici, druhá přes Nepomuk a Klatovy. První vás povede kolem hradu Rabí, řeky Otavy a po nově opravené silnici II/190 s výhledy na Šumavu. Druhá varianta je delší, motorkářsky zajímavější, ale musíte projet Klatovy (což ovšem také není žádná tragédie). Příjezdy do Blatné a Nepomuku můžete zkombinovat s části Brdského kolečka.

Velký Javor Velký Javor

 

 

 

Velký Javor Velký Javor
Velký Javor Velký Javor
Velký Javor Velký Javor
Velký Javor Velký Javor
Velký Javor Velký Javor
Velký Javor Velký Javor
Velký Javor Velký Javor
 Velký Javor  Velký Javor
 Velký Javor  Velký Javor
 Velký Javor  Velký Javor
 Velký Javor  Velký Javor
Velký Javor Velký Javor
Velký Javor Velký Javor
 Velký Javor  Velký Javor