SHOEI XR1100
- Podrobnosti
- Kategorie: Nezařazené
- Zveřejněno: 14. 12. 2014 16:08
- Napsal scalla
- Zobrazení: 2074
Helma by měla být bezpečná, pohodlná a tichá. Tak by se daly ve zkratce shrnout požadavky na helmu. Zkusím se tedy podělit o zkušenosti, jak se s těmito požadavky poprala Shoei XR1100. |
Shoei je vnímána jako taková „lepší“ značka. Tomu odpovidá také cenová hladina. „Šojky“ nejsou nejlevnější. Na druhou stranu jsou levnější než Schuberth nebo Arai. Možná by sedělo označení dobrý poměr cena/výkon. Prémiová značka za přijatelnou cenu.
XR1100 jsem kupoval jako čerstvou novinku a nástupce XR1000, se kterou jsem se pokoušel políbit asfalt. Zkrátka Shoei se mi osvědčila. Navíc jsem počítal, že jestliže mi seděla XR1000, bude mi sedět také XR1100 a budu si moci koupit stejnou velikost za lepší cenu z anglie.
Objednávka z anglie, doručení, vše v pohodě a doma mi přistála vínově červená XR1100. Tahle barva měla pro mne dvě výhody. Za prvé cena. Lak bez vzoru je cca o 2 tis. Kč levnější. Za druhé – tahle barva je neuvěřitelně podobná té Hondí červené metalíze. Takže není problém krmit lidi tím, že jsem si nechal helmu přelakovat, aby mi ladila s motorkou. :-)
Helma je vyrobena z kompozitního materiálu. Pokud jde o bezpečnost, dostala helma pět hvězdiček dle hodnocení SHARP. Přilba se vyznačuje aerodynamickým tvarem a proti své předchůdkyni XR1000 mi připadá o dost hezčí. Mezi další vylepšení oproti XR1000 patří větší plexi vybavené pinlockem, který má také větší plochu. To by mělo eliminovat stížnosti na horší periferní vidění. Asi na tom něco bude, protože oproti XR1000 mne pinlock nijak neomezuje.
Další změnou je kompletně vyjímatelná a pratelná výstelka. XR1000 tohle prostě neměla. Ven šly vyndat pouze lícnice.
XR1100 má také vybrání pro montáž reproduktorů intercomu. Model Cardo SHO-1 je navíc navržen přímo pro tuto přilbu.
Přepracován byl také ventilační systém. Shoei byly v tomhle ohledu asi vždy dobré a XR1100 větrá ještě lépe. Spolu s pinlockem se plexi mlží jen za velmi nepříznivých podmínek, jako je stání na křižovatce v teplotách pod 8 stupňů celsia, což se ovšem velmi rychle napraví, jakmile se rozjedete nebo kombinace nízkých teplot a vysoké vlhkosti vzduchu. Typicky podzimní inverze, kdy jedete v mlze pod inverzním rozhraním. To už nestíhá ani pinlock a je potřeba pootevřít plexi na mikroventilaci.
Mechanismus zavírání plexi má Shoei vcelku propracovaný. Stačí dát plexi do otevřené polohy, zatáhnout za uzavírací mechanismus a je venku. Zpětná montáž je stejně jednoduchá. Zapínání dvěma D-kroužky.
Volný konec pásku se zapíná na druk, oproti XR1000, kde se zasunoval do kožené kapsy.
Jako nevýhodu vnímám absenci sluneční clony. Těžko říct, proč ji helma nemá. Zda to bylo z důvodu bezpečnosti (aby helma dostala plný počet bodů). Na druhou stranu, sluneční clona také není všespasitelná a při jízdě proti slunci v pozdní letní podvečer nepomáhá na 100%. Já jsem tento problém částečně vyřešil samostmívacím pinlockem.
Pohodlí – tady není o čem rozjímat. Jestliže vám XR1100 padne, pak si nebudete stěžovat. Nikdy jsem neměl pocit, že by mi helma neseděla, tlačila nebo kvedlala při jízdě. Což je pochopitelně individuální a dozajista se najdou lidé, kterým sedět nebude.
Hlučnost – kontroverzní téma. Obecně je XR1100 prezentována jako velmi tichá, čemuž by měl napomáhat v aerodynamickém tunelu optimalizovaný tvar. Praxe je však tradičně košatější. V prvé řadě nezanedbatelnou roli hraje motorka. Na VFR, když si dám štítek do nejvyšší polohy, pak v turbulentním proudění je hluk docela velký. Když snížím plexi tak, aby mi na přilbu šel soudržný proud vzduchu, je hlučnost v pohodě. Nevýhodou tohoto nastavení je, že chytáte koncentrovaný proud vzduchu, takže po 500 km už přes hledí není skoro vidět. Holt musím častěji čistit.
Na webu jsem však také našel názory na hlučnost vcelku negativní. Výtky směřovaly ke špatně těsnícímu štítku. Něco pravdy na tom je.
Když byla helma nová, byla krásně tichá. Aktuálně se však s hvízdáním také setkávám. Mohou za to zaschlé zbytky hmyzu na těsnění. Bohužel tady je asi největší slabina této helmy. Když trefite hmyz, který se roztříští o spodní větrací otvor, jeho části se dostanou dovnitř. Není zde žádná mřížka, jako to mají některé helmy. Nebo takové ty malé mušky, které jdou po žluté barvě. Ty dokonce průlet větracím kanálem mohou přežít. To pak nezbývá než za jízdy otevřít plexi, aby vám je proud vzduchu z helmy vyfoukl.
Vedlejším efektem je, že hmyz, který nepřežije (nebo jeho kousky) se tak může přichytit na těsnění a když pak přivřete plexi zpátky, zaschne tam. A pískání je na světě. Není to žádná tragédie ve smyslu píšťaly parní lokomotivy, ale slyšet to je. A v rychlostech 200+ by to mohlo hvízdat dost. Pravidelná údržba helmy (kterou nedělám) by to měla eliminovat.
Hodně stížností na hlučnost je od majitelů naháčů. Mně na naháči hlučnost přišla v pohodě, ale na druhou stranu je fakt, že jsem na čistokrevném naháči nejel. Vždy tam byl nějaký štítek. Je možné, že pokud by vítr podfukoval helmu více zespod, hlučnost by vyla větší. Jako doplněk však lze dokoupit takový límec, který zatěsní helmu kolem krku, což by mohlo problém řešit. Pro kapotované VFR to však význam nemá. Ale třeba některé modely Schuberth ten límec mají už v základu.
Mezi další doplňky, které si můžete dokoupit je "breath guard", alias nosní deflektor (nefuníte si na plexi) a "chin guard", což je síťka pod bradu. Jejím hlavním úkolem je snížit možnost průniku hmyzu do helmy spodem (zvláštní péče v souvislosti s výše napsaným).
Řešení je udržovat těsnění v perfektní čistotě. Ale kdo to bude třeba na dovolené dělat, že?
Hmotnost helmy je 1,5 kg.
Shoei XR1100 je aktuálně (prosinec 2014) výběhový model. Díky tomu se dá pořídit za zajímavé ceny. Jednobarevné provedení se dá pořidit již od 7500 kč (původní prodejní cena cca 12 000 kč). Když chytnete 20% slevu u Louise, dostanete se s cenou ještě níž.
S XR1100 mám aktuálně najeto 80 000 km. Až na výše popsané problémy s hmyzem slouží helma stále dobře a pokud zvažujete upgrade svého vybavení, mohu doporučit.