Nový V4 superbike

Nova V4  Jdou zvěsti, že Honda pracuje na přípravách zcela nového litrového V4 superbiku. To by mohlo také naznačovat prohlášení Honda CEO Tetsuo Suzukiho...

 „Segment superbiků se v posledních letech velmi změnil a my musíme na tyto změny reagovat. Aktuálně máme rozběhlé tři projekty, zahrnující modernizaci Fireblade, novou RFV1000 a levnější verzi stávající RC213V-S. Studujeme všechny možnosti z hlediska proveditelnosti a je docela možné, že se nakonec rozhodneme realizovat dvě ze tří variant. Jinými slovy, příští Fireblade by neměl být tak ultimativně zaměřen na závodní dráhu jako např. Yamaha R1M. Fireblade primárně necílí na závodní jezdce, ale cílem je motorka použitelná na běžné silnici. Vyhodnotíme také úspěšnost projektu RC213V-S. V případě vysoké poptávky bychom mohli uvažovat o levnější variantě tohoto stroje, která by zapadala někam mezi RC213V-S a Fireblade.“

 

Nova V4 Poptávka zřejmě dostatečná bude. Snem mnoha příznivců Hondy V4 je motocykl v duchu tradic legendárních modelů, jako byly VFR750R RC30, RC45 RVF750 a NR750 s oválnými písty. Nový motocykl by mohl nést označení RFV. Honda vynakládá velké úsilí, aby se na Evropský trh nedostaly žádné výrobky s tímto názvem a nedávno požádala o ochranu této značky také v Austrálii.

 

Do časových souvislostí tak zapadají také nové patenty, které by mohly mít souvislost s novým modelem. Ty si Honda přihlásila již v roce 2014. Pokud by nový model dostal zelenou, mohl by být představen již na konci roku 2016 se začátkem výroby počátkem roku 2017. To znamená v době, kdy by mohla končit výroba omezených sérií RC213V-S a shodou okolností také 25 let po uvedení NR750.

 

Také vříjnu 2015 Honda přihlásila ne méně než pět patentů které by mohly mít souvislost s novým V4 silničním motocyklem. To také ukazuje, že dotyčný motocykl by mohl mít souvislost se stávajícím RC213V-S. Ačkoli motor je podobný, zbytek motocyklu je zcela nový. Největší změnou projde šasí. Rám RC213V-S je vyráběn ručně týmem vysoce kvalifikovaných odborníků, který vyrábí motocykly pro Moto GP. Nahrazení této komponenty sériově vyráběným dílem spolu s náhradou drahého závodního odpružení by mohlo zásadně srazit cenu. A zřejmě to Honda plánuje.

 

Nova V4Nový rám by mohl být hliníkový monokok, podobně jako u Ducati Panigale. A podobně jako u Panigale, rám slouží také jako airbox a motor jako nosný prvek. S cílem zlevnit a zjednodušit výrobu. Patenty osvětlují, jak by měl rám/airbox spolu s motorem tvořit jeden celek. Vzhledem k tomu, že motor neobklopují žádné další díly, stává se tak nejširší částí motocyklu. Což redukuje čelní plochu. Toto uspořádání také napomáhá lepšímu proudění náporového vzduchu do sání. Další komponenty zahrnují krátkou kyvnou vidlici, která je přichycena přímo k motoru, stejně jako podsedlová část, tvořená dvěma hliníkovými odlitky s příčníkem, který umožňuje uchycení zadního tlumiče. Design konstrukce se tak vyznačuje absencí svarů. Vše je sešroubováno zhruba tuctem šroubů, které uchytí jednotlivé komponenty k motoru. Zjednodušení se také týká zavěšení zadního kola, kde byla dána přednost odpružení s přímou vazbou před systémem Pro Link.

 

 

Bude to konec Fireblide?

Nova V4 CBR1000RR je jeden z posledních přežívajících dinosaurů mezi superbiky, což zvláště vyniká ve srovnání se Suzuki GSXR-1000 2016.

Rodokmen současného Fireblide sahá do roku 2008 s uvedením zcela nového modelu, který se radikálně odklonil od modelů 2004 – 2007. Model 2008 se tak stal lídrem třídy. Ale navzdory modernizacím v letech 2010 a 2012, je to dnes stále ta stejná motorka jako v roce 2008. Na rozdíl od konkurence, která dnes hraje zcela jinou ligu.

Zatím to vypadá, že modernizace Fireblade pro rok 2017 se omezí na snížení hmotnosti vnitřních částí motoru a snížení tření, nový airbox, vyšší výkon nový systém vstřikování a výfuk. Očekávají se také nové elektronické systémy, které rozšíří funkcionalitu stávajícího C-ABS, včetně kontroly trakce a jízdní mody. Nová RFV by však Hondě poskytla model, více zaměřený na závodění. Stejně, jako kdysi modely RC45 nebo CBR900RR.