Honda VFR800F - EICMA 2013
- Podrobnosti
- Kategorie: Honda VFR
- Zveřejněno: 5. 11. 2013 20:37
- Napsal scalla
- Zobrazení: 2591
Cílem změn u tohoto modelu bylo také snížení hmotnosti a centralizace těžiště. Ve srovnání s předchozím modelem Honda VFR800 VTEC ABS klesla hmotnost o 10 kg. Tohoto snížení bylo dosaženo přepracováním jednostranné kyvné vidlice, novým podsedlovým rámem z litého hliníku (-3 kg),ale hlavně novou, jednostrannou koncovkou výfuku (-7 kg).
Vlastní dvojitý hliníkový rám s žebrováním ve tvaru diamantu zůstal zachován.
Hmotnost plně natankovaného stroje pak činí 239 kg.
Vidlicový čtyřválec o nezměněném obsahu 782 ccm má upravené časování vaček s cílem dosáhnout lepšího průběhu kroutícího momentu v nižších a středních otáčkách. Motor disponuje maximálním výkonem 77,9 kW (104,5 koní) při 10250 ot./min. a točivým momentem 75,1 Nm v 8500 ot./min. Při vrtání 72 x 48 mm má motor kompresní poměr 11,8:1. Vlastní funkce VTECu se nezměnila. V nižších a středních otáčkách funguje motor v dvouventilovém režimu, v oblasti vysokého výkonu pak všechny 4 ventily na válec, přičemž vlastní sepnutí a přechod do čtyřventilového režimu by měl být hladší než dříve.
Cílem bylo také optimalizovat spotřebu paliva, která ve smíšeném režimu činí 17,8km/l (5,61 l/100 km), což s nádrží 21,5l umožňuje dojezd přes 350 km.
Postranní chladiče byly nahrazeny jedním náporovým, umístěným v dolní části kapotáže.
Nenastavitelná kontrola trakce je, stejně jako dvoukanálové ABS, standardní součástí výbavy a lze ji vypnout ovladačem na levé rukojeti řidítek.
Odpružení mají na starosti nové 43 mm teleskopické HMAS (Honda Multi Action System) tlumiče s plynule regulovatelným předpětím pružiny o zdvihu 108 mm. HMAS plynový zadní tlumič s plynulou regulací odskoku, je s přepracovanou jednoramennou kyvnou vidlicí spojen prostřednictvím PRO-LINK přepákování. Předpětí pružiny lze regulovat pomocí ovladače připevněným k levému držáku stupačky spolujezdce.
Brzdy jsou nově radiální, čtyřpístkové s 310 mm kotouči v předu a 256 mm kotoučem vzadu. Nová, 10-ti paprsková dutá hliníková kola dostaly nový design. Rozměry pneumatik zůstaly zachovány. 120/70R17 vpředu a 180/55R17 vzadu.
Naprostou novinku v motocyklové produkci firmy Honda jsou hlavní světlomety využívající technologii LED. Blinkry jsou, podobně jako u VFR1200F, integrovány do zpětných zrcátek a jsou vybaveny automatickým vypínáním. To pracuje na základě signálu z řídící jednotky v závislosti na jízdní situaci. Porovnáním otáček obou kol při předjíždění a zatáčení nebo na základě ujeté vzdálenosti na přímé komunikaci.
Sedlo řidiče je výškově stavitelné v rozmezí 789 mm až 809 mm. Řidítka lze pomocí distančních podložek zvýšit o dalších 15 mm.
Široká, hranatá záď poskytuje dostatek místa pro spolujezdce a je vybavena pohodlnými madly. Zadní LED světlo integruje blinkry, koncové a brzdové světlo.
Nové přístrojové desce dominuje klasický otáčkoměr. Po stranách je doplněna dvěma displeji, které obsahují rychloměr, měřič denní a celkově ujeté vzdálenosti, indikátor zařazeného rychlostního stupně, teploměr chladící kapaliny, teploměr okolní teploty, palivoměr a hodiny. Je zde také indikátor pětistupňových vyhřívaných rukojetí. Palubní počítač poskytuje údaje o spotřebě (okamžitá, průměrná a dojezd na nádrž).
Hlavní stojan je standardní součástí výbavy. Klíč zapalování má nyní vlnitý vnitřní profil, jak je to obvyklé v automobilovém průmyslu a je doplněn již tradičním systémem ochrany proti krádeži HISS.
Honda originální příslušenství poprvé obsahuje quick-shift, umožňující řazení pod plynem bez spojky.
Špatná zpráva pro ty, kteří by chtěli vytunit stávající VTEC pomocí nových dílů za rozumnou cenu. Honda zatím neplánuje importovat tento model do Spojených států.
Technické údaje
MOTOR |
|
Typ |
Kaplinou chlazený, čtyřtaktní, 16-ti ventilový DOHC 90° V-4 |
Objem |
782cm3 |
Vrtání x zdvih |
72mm x 48mm |
Kompresní poměr |
11.8 : 1 |
Maximální výkon |
77.9kW @ 10,250rpm |
Max. Kroutící moment |
75.1Nm @ 8,500rpm |
Olejová náplň |
3.8L |
PALIVOVÝ SYSTÉM |
|
Příprava směsi |
PGM-FI elektronické vstřikování |
Palivová nádrž |
21.5L |
Spotřeba paliva |
17.8km/l (WMTC mode) (5,61 l/100km) |
ELEKTRICKÝ SYSTÉM |
|
Startér |
Elektrický |
Akumulátor |
12V/11AH |
Alternátor |
420W |
PŘENOS VÝKONU |
|
Spojka |
Mokrá, vícelamelová s vinutými pružinami |
Převodovka |
6-ti stupňová |
Koncový převod |
Řetězem s O-ring kroužky |
RÁM |
|
Typ |
Dvojitý hliníkový |
PODVOZEK |
|
Rozměry (Délka x Šířka x Výška) |
2,134 x748 x1,203mm |
Rozvor |
1,460mm |
Úhel řízení |
25° 30′ |
Trail |
95mm |
Výška sedla |
789mm / 809mm |
Výška nad zemí |
126mm |
Pohotovostní hmotnost |
239kg |
ODPRUŽENÍ |
|
Přední |
43mm HMAS teleskopická vidlice s plynulou regulací předpětí a destistupňovou regulací útlumu, zdvih 108mm |
Zadní |
Pro-Link s plynovým HMAS tlumičem, plynulá, hydraulicky nastavitelná regulace tuhosti a plynulá regulace odskoku, zdvih 120mm |
KOLA |
|
Přední |
10-ti paprsková, litá hliníková |
Zadní |
10-ti paprsková, litá hliníková |
Ráfek přední |
17M/C x MT3.5 |
Ráfek zadní |
17M/C x MT5.5 |
Přední pneumatika |
120/70-ZR17M/C (58W) |
Zadní pneumatika |
180/55-ZR17M/C (73W) |
BRZDY |
|
ABS |
2-kanálové ABS |
Přední |
Kapalinová, dvojitá, 310 x 4.5mm plovoucí kotouče, s radiálním uchycením brzdičů, 4-pístkové, sinter-metalové obložení |
Zadní |
Kapalinové s 256 x 6mm kotoučem, 2-pístkové, sinter-metalové obložení |
PŘÍSTROJE |
|
Přístrojová deska |
Digitální tachometr, analogový otáčkoměr, palivoměr, palubní počítač, teploměr chladící kapaliny, teploměr okolního vzduchu, hodiny, indikace zařazeného rychlostního stupně, indikace vyhřívaných rukojetí |
Hlavní světlomety |
LED (Dálkové-2 / Potkávací-2) |
Zadní světlomet |
LED x 9 (Zadní), LED x 9 (Brzdové) |
Komentář:
Z mého pohledu se jedná o zdařilou recyklaci vyvinutého. Pochopitelně, rozvod ozubenými koly se nevrátí. Je to drahé. Navíc je z hlediska výroby výhodnější držet jeden, prakticky unifikovaný motor (VFR800F, Crossrunner, plánovaný naháč).
Úspora hmotnosti
Dozajista pozitivní. Jen to bombastické prohlášení má trošku trhliny. Tři kila se ušetřily nahrazením ocelové podsedlovky hliníkovou. Budiž. Sedm kilo nahrazením dvojitého výfuku pod sedlem jednoduchým postranním. Velmi podobnou úsporu lze dosáhnout montáží laďáku na stávajícím VTECu.
Vzhled
Jednoduše se mi líbí. Kapotáž má šmrnc, hezká kola. Přístrojovka je fakt pěkná. Jsem rád, že tady Honda nenasadila tu obludnost a'la Crosstourer, která ve mne evokuje palubku z embéčka. Také oceňují ukazatel zařazené rychlosti. Nevím, zda je jen elektronický nebo je tam snímač v převodovce. Ale ať tak či onak, za mne plus. Palubní počítač je bonus navíc, který moc nestojí, ale dobře se vyjímá jako prodejní argument. Blinkry v zrcátkách se mi také líbí. Výfuk na pravé straně za mne mínus. Zbytečně schovává hezká kola. Určitě bude brzy k mání nějaký hezký krátký laďák, což je však problém z hlediska výkonu (např.. IXIL na Crossrunneru). A kyvka, ta je aktuálně ze všech VFRek, co kdy byly vyrobeny, nejhezčí.
Chlazení
Honda opustila postranní chladiče a nahradila je náporovým. V tomto ohledu plus. Odbourá se tak nesmyslné foukání ventilátoru do protivky. Trochu rozpačitý jsem z toho, jak je chladič umístěn nízko, za kolem. Je tak v cestě odlétajícím nečistotám a kamínkům. Na druhou stranu, není to první motorka, která ho takto má a zdá se, že to výraznější potíže nepůsobí.
Brzdy
Tady došlo také k výraznému posunu. Radiální čtyřpístky spolu s 310 mm kotouči, to bude určitě brzdit parádně.
TCS
Opět dobrý prodejní argument za cenu mírně zvýšených výrobních nákladů. Věc, která může pomoci začátečníkovi zbavit se strachu ze silnější motorky. A když nad tím přemýšlím, pak ve zmoklých alpských vracečkách bych asi také nepohrdl.
Motor
Výkon je poplatný požadovaným emisním normám. Žádnou revoluci bych nečekal. Je to jen evoluce, mírný pokrok v mezích zákona. Myslím, že laďákem a power comanderem z něj půjde dostat výkon srovnatelný se starším VTECem. A zřejmě také se srovnatelnou spotřebou :-). Pokud jde o tu spotřebu, pak na některých serverech jsem četl prohlášení o 5 litrech a dojezdu 400 km. Reálnější bude těch 5,6 litrů, které uvádí třeba moto.it. Když na to přijde, i s VTECem jsem (jednou) zajel za 4,7 l/100 km. To jsem se učil a jel s kámošem, který jezdil ještě hůř než já. :-) Ale jedná se o léty prověřený a spolehlivý agregát. Nehledal bych tady hnidy. Crossrunner má ještě o pár koní méně a při jízdě to prakticky znát není.
Quick – shift
Upřímně, tohle jsem od Hondy nečekal. Ale je třeba mít na paměti, že se jedná o volitelné příslušenství a opravdu si neodvažuji tipnout, jak vysoká cifra bude v ceníku. S ohledem na ceny v ČR předpokládám, že méně než čtyři nuly mít nebude.
Světla
Na LED osvětlení jsem fakt zvědavý, jak bude svítit. Díky němu mohli snížit výkon alternátoru. Možná nebude tolik hořet, jako na VTECu.
Blbůstky
Automatické vypínaní blinkrů. To mi opravdu nechybí. Ale je vidět, že v Hondě začali přemýšlet, jak uplést z h.... bič.
Celkové zhodnocení
Prakticky se dá říct, že cokoli jsem VFRce vytýkal, bylo vylepšeno. Na motorku není potřeba věšet dodatečné krabičky. Snad kromě té se Scottoilerem. Papírově se mi VFR800F jeví jako povedený kousek. Jak moc povedený, ukáží až zkušenosti majitelů v provozu.