K&N vduchový filtr
- Podrobnosti
- Kategorie: Návody a technika
- Zveřejněno: 27. 9. 2010 4:30
- Napsal scalla
- Zobrazení: 2479
There was a problem loading image 'plugins/editors/jce/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif'
There was a problem loading image 'plugins/editors/jce/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif'
Ačkoli je výměna vzduchového filtru snadná záležitost, v některých případech se může ukázat být větším oříškem, než se na první pohled zdálo. Mýtus o nepasujícím KN vzduchovém filtru patří mezi ně.
Výrobky americké firmy K&N jsou mezi motorkáři známé a oblíbené. Pro neznalé, jedná se o bavlněný filtr, napuštěný olejem. To by mělo zaručit stejně dobrou filtraci vzduchu, jako v případě papírového filtru, ale s lepší průchodností (filtr se tolik nezanáší). Po uplynutí servisního intervalu, který KN doporučuje 10 tis. km (já používám standardních 18 tis.) se filtr nahrubo očistí, postříká odmašťovadlem, vypere, nechá uschnout a znovu naimpregnuje novým olejem. S čištěním to nemá smysl přehánět, protože drobné prachové částice nalepené na vláknech filtru pomáhají zlepšovat filtraci. Tolik v kostce, podrobnější informace můžete najít na stránkách firmy.
Po seznámení se s webovými stránkami této firmy mne napadlo zapojit tento filtr do dlouhodobého testu. Objednal jsem tedy filtr, k němu odmašťovadlo a impregnační olej. V Hondě mne zrazovali, že s tímto filtrem nemají dobré zkušenosti, protože dobře nesedí v airboxu. Trochu jsem znejistěl, ale kamarád s VFR800Fi mne přesvědčil, že on si jej taky koupil, není to jeho první KN a vše pasuje správně. Taky jsem si říkal, že v té firmě přece nebudou hlupáci, kteří budou produkovat filtr se špatnými rozměry.
Avšak pochybnosti zůstaly, takže jsem si k výměně přizval onoho kamaráda. Zvedli jsme nádrž, odšroubovali horní část airboxu, namontovali filtr a ouha. Ono to nešlo dotáhnout. Mezi horní a spodní části airboxu zela několikamilimetrová mezera! Kamarád mi tvrdil, že to je normální, ať prý jen dotáhnu šroubky, co to jde. Já blbec jsem poslechl, takže jsem si zkřivil dva úchyty. Pak jsem toho nechal a zpátky putoval papírový filtr.
Zhruba za týden jsem se k KN filtru vrátil. Znova jsem rozebral airbox a začal jsem poměřovat originální a KN filtr. Problém je v konstrukci. Originální filtr je tvořen plastovým výliskem s papírovou filtrační vložkou. Plast by sám o sobě nezaručil dostatečnou těsnost, proto je ještě v horní a spodní části airboxu gumové těsnění. KN filtr je gumový výlisek a žádné těsnění nepotřebuje a ani s ním nepočítá. Proto je právě o tuto výšku těsnění vyšší! Pokud chcete namontovat KN filtr, opatrně vyjměte původní těsnění a uschovejte pro případ, že by jste chtěli někdy originální filtr znovu použít. KN filtr pak do airboxu zapadne a po dotažení krásně dosedne horní část airboxu na spodní.
Tip k montáži. Přední dva šroubky airboxu jsou velmi hůř přístupné. Při demontáži je jen povolte, nevytahujte je ven. Nikam nevypadnou a vyjmete je i s horní částí airboxu. Při montáži opět, přední dva šroubky zastrčte do děr a nasaďte airbox s nimi. Pak již jen dlouhým šroubovákem dotáhnete.