VFR800 VTEC - Power Commander III USB

VFR800 VTEC - Power Commander III USB 

Tento článek je pokračováním článku na téma laděné výfuky. Namontováním laďáku totiž ta pravá legrace teprve začíná.

 

 

 VFR800 VTEC - Power Commander III USB

Není výfuk jako výfuk. Sériové výfuky jsou možná těžké a z důvodu legislativy tiché, ale jsou dnes na vysoké úrovni, odladěné pro daný typ motocyklu. Namontováním laďáku se však podmínky, pro které byla řídící jednotka nastavena, mění.Pověra o vstřikování a řídící jednotce, která se o všechno postará je opět široce rozšířená. Neznám systémy vstřikování tak dokonale, abych mohl soudit, nakolik je pravdivá. Ale jisté mezery mít jistě bude, když se podíváme na záznam lambda sondy z brzdy.Výfuky Leo Vince SBK, které jsem na motorku namontoval, na tom ještě nebyly tak špatně. V nízkých otáčkách bez vložek byla směs chudší, což mělo za následek pokles kroutícího momentu. Povšimněte si, že řídící jednotka s tím nic neudělala. Ve vysokých otáčkách byla směs naopak zbytečně bohatá. Nejednalo se sice o nic dramatického, ale opět nic, co by vyvedlo řídící jednotku z klidu.S homologačními vložkami se situace zlepšila. V nízkých otáčkách už není směs tak chudá, pokles výkonu ve vyšších otáčkách je minimální. Abych motor netrápil, jezdil jsem měsíc s vložkami, než dám dohromady peníze na PowerCommander.

Pro neznalé. PowerCommander je výrobek firmy Dynojet . Jedná se o modul, který se zapojuje mezi řídící jednotku a vstřikování. V této jednotce pak lze nastavit individuální palivové mapy, ve verzi PowerCommander V (pro motocykly od roku výroby 2008) dokonce dvě mapy, které lze přepínat tlačítkem na řidítkách (nebo kam si jej namontujete). Jinými slovy, tahle krabička modifikuje signály z řídící jednotky. PowerCommander se vyrábí pro jednotlivé typy motocyklů. Prakticky je to stejná krabička se stejnými střevy, lišící se jen kabeláží a CD s palivovými mapami.

 VFR800 VTEC - Power Commander III USB

Instalace je snadná. Na VFR je počítáno s umístěním pod sedlem. To je do jisté míry smutné, protože místa na VTECu není mnoho. Ale krabička je malá a s trochou laborování se mi podařilo přemístit krabičku s antipichem tak, že PCIII leží na ní a jako bonus díky tomu ani trochu nechází, což při prosté instalaci nastávalo.

 VFR800 VTEC - Power Commander III USB

Rozpojí se originální konektory od řídící jednotky a PC se na ně zapojí

 PC III - ukostření

Kabeláž jsem protáhl podél nádobky brzdové kapaliny zadního okruhu a zapojil na šedý konektor (nelze zapojit jinak). Nakonec jsem připojil kostru k baterii.

Jak vidíte, montáž je opravdu velmi snadná a zvládne ji prakticky každý.

 

VFR800 VTEC - Power Commander III USBJeště před montáží jsem do PCIII nahrál nulovou mapu. To znamená, že jednotka prakticky nemodifikuje signály řídící jednotky a motorka se chová, jako by tam PC vůbec nebyl. To bylo z důvodu, že následně šla motorka k odladění na brzdu a nehodlal jsem experimentovat s dodanými mapami.

Ty jsou totiž poměrně nekvalitní a podle slov pana Denera z DK racingu, obsahují záměrné chyby. Svým způsobem to dává logiku. Dodávané mapy nejsou výsledky měření Dynojetu, ale zřejmě mapy, které jim dodali jejich partneři. A ti přeci nebudou poskytovat celému světu zadarmo výsledky své práce, že? Tak tu mapu maličko pokur...

Ale to ničemu nevadí. Mapa je stejně odladěná na O2 eliminátory, což není nic jiného než odpor 330Ω, který řídící jednotce neustále říká, že směs je ok (λ=1). Při této hodnotě totiž pracuje katalyzátor nejúčinněji. Já však na motorce lambdy nechávám a PC bude odladěn s nimi.

Tentokrát si motorka pobyla na brzdě skoro celý den. Takže jsem ji do DK racingu zavezl ráno a po práci si pro ni přijel.

 VFR800 VTEC - Power Commander III USB

Změny byly pozitivní. Naposledy jsme skončili na výkonu 101,8HP. První měření bez modifikované mapy ukázalo 103,1 HP. Takže moje seřizování podtlaků se na výkonu nijak negativně neprojevilo a šlo jen o můj mylný dojem. Naopak, motorka nedávala plný plyn a při plně otevřených klapkách signalizovala 97% otevřeného plynu, což pan Dener překalibroval.

 VFR800 VTEC - Power Commander III USB

Následná úprava dodané mapy dotáhla výkon na 105 HP na zadním kole. Samozřejmě, to jsou minimální rozdíly. Ale to není ta hlavní změna. Došlo k zlepšení průběhu kroutícího momentu v nižších otáčkách, a to už znát je. Prakticky při částečně otevřeném plynu táhne motorka jako dříve o rychlostní stupeň níže. Učím se znovu jezdit. Dříve jsem cítil, jak to vadne a podřadil. Teď to jede, jede a pak začne kuckat.

Graf ukazuje stav se sériovým výfukem, s Laďákem bez ucpávek a následně laďák bez ucpávek z PCIII

Dvakrát se mi stalo, že jsem u křižovatky nedořadil na jedničku a plně naložená motorka se v pohodě rozjela na dvojku. Pochopitelně, nebyl to žádný odpich. Ale než jsem si uvědomil, co se děje, motor už vytočil dvojku do obvyklých obrátek. Pochopitelně, montáží laďáku a PC se z VTECa nestane trhač asfaltu. Ale změny jsou znatelné a zvlášť pro někoho, kdo už tu motorku nějakou dobu má.

Motorka byla seřízená bez ucpávek. Přeci jen s ucpávkami byl zvuk hodně utlumený a kvůli tomu jsem laďák nekupoval. Díky katalyzátoru a dvěma tlumivkám však není zvuk bez ucpávek nijak drastický, což by mělo být v pohodě také v zahraničí. Pochopitelně, pokud by mne měřili, asi by to problém byl. Ale jak říkám, ten zvuk není nijak divoký a když to srovnám s lecjakým chopperem, které potkávám, vyloženě civilní.

Spotřeba zůstala +/- stejná. Možná šla trochu nahoru, ale tak chyba je tak malá, že se skryje v běžných výkyvech spotřeby, které mám. Takže dojmy po odjetých cca 2500 km veskrze pozitivní. Dlouhodobé poznatky zmíním v pravidelných desetitisícových reportech.