Motoalarm Sentinel 1100
- Podrobnosti
- Kategorie: Návody a technika
- Zveřejněno: 2. 2. 2014 8:53
- Napsal scalla
- Zobrazení: 2611
Jedná se o poměrně levný, dvoucestný alarm. Dvoucestný znamená, že komunikujete nejen vy směrem k alarmu (vypnout, zapnout), ale také alarm směrem k vám (ověření stavu, tichý alarm). Po nevalných zkušenostech s originálním alarmem Averto jsem se rozhodl pořídit toto zařízení. Jednak není tak drahé a pak nejen na internetu, ale i v okruhu mých známých jsem na něj slyšel spoustu pozitivních ohlasů. Rozhodl jsem se je tedy ověřit :-). |
Alarm jsem koupil v Bikerscrownu. Běžně jsem jej na netu našel za cenu cca 3500kč, v Bikerscrownu byl za tři tisíce. Nebylo tedy co řešit a cestou z jednoho výletu jsem se stavil v Písecké prodejně.
Alarm sám o sobě není příliš velký. To je dáno také tím, že siréna je externí. Kravál tedy produkuje velmi solidní, ale je trochu problém, kam s ní. I když nikoli neřešitelný, protože pod kapotama se vždycky kousek místa najde. Balení obsahuje vlastní jednotku, sirénu, svazek vodičů s konektorem k jednotce alarmu a dva ovladače. Jeden malý, těsněný s tlačítky a pager s displejem. Alarm disponuje širokou škálou funkcí a nastavení.
Funkci, kterou jsem ocenil okamžitě – lze jej vypnout. Na pumpě tedy nemusíte neustále deaktivovat imobilizér nebo alarm. Kdo po tom bude toužit, může si automatické zapínání nastavit. Tak by to mělo být. Ať si každý zvolí, co mu vyhovuje. Vypnutí alarmu funguje poněkud zvláštně. Pokud je funkce automatické aktivace alarmu aktivní a chcete ji vypnout, musíte po jeho deaktivaci alespoň na chvíli zapnout zapoalování, jinak se po 60 sekundách znova aktivuje. Jakmile je automatická aktivace alarmu deaktivována, můžete již následně zapínat a vypínat zapalování dle libosti. Alarm zůstane vypnutý do doby, než jej aktivujete ručně.
Alarm také může pracovat ve dvou režimech – imobilizér, režim, který pokud je aktiván, znemožní nastartovat motor a alarm, který hlídá také otřesy nebo změny polohy motorky. Alarm však není zálohovaný, takže pokud zloděj odpojí baterii, alarm nehouká. To však nevidím jako zásadní problém. Pokud by byl zloděj natolik zručný, že se dostane pod sedlo a k baterii, pak ukrade motorku i se zálohovaným alarmem. A jako ochrana před neoprávněnou manipulací to stačí. Alarm také neobsahuje ochranu před vybitím baterie. Pokud ho zapnete, bude zapnutý (a hlídat) do posledního elektronu. Což na druhou stranu nemusí být na závadu, pokud máte možnost připojit motorku k nějakému zdroji. V opačném případě na to musíte myslet a alarm vypnout ručně.
Výrobce udává dosah ovladače 500 metrů. To je asi docela optimistický odhad, který rozhodně klesá v uzavřených prostorách. Nicméně i tak nejsou výsledky špatné. Pokud byla motorka v garáži, reagovala na pager ještě 100m od garáže nebo přes dvě patra v cihlovém domě. Malý ovladač s tlačítky má dosah podstatně menší. Ono se nezdá, jakou roli hraje ta anténka na pageru.
Alarm lze také aktivovat v režimu tichého alarmu. V případě pokusu o manipulaci s motorkou s aktivovaným alarmem pak vyšle signál na pager, který vibruje a pípá (v podsatě podobně jako mobil).
Instalace je trošku složitější s ohledem na velmi stručný návod, který je navíc pojat jako univerzální a neřeší zapojení na jednotlivých motocyklech. Znalost elektrického schématu daného modelu je naprosto nutná.
Já jsem měl situaci ulehčenou, protože z původního alarmu mi zbyla elektroinstalace napojená na OEM konektory. Vzhledem k tomu, že VTEC má HISS čip v klíči, který takto funguje jako imobilizér, rozhodl jsem se blokovací okruhy nezapojovat s tím, že pokud by mi to chybělo, zapojím je dodatečně. Alarm tedy je zapojen pouze jako 'houkací zařízení'. V tomto případě je navíc instalace značně jednodušší. Stačí se napojit na baterii, zdroj napětí spínaného klíčem a blinkry pro funkci optického alarmu.
Vlastní jednotku jsem uchytil do držáku, který mi zbyl po originálním alarmu. Modely bez ABS mohou mít sirénu nedaleko pod levou kapotáží. ABS modely tam však mají jednotku ABS s čerpadlem. Siréna se tedy zabydlela na pravé straně. Diodu, indikující stav alarmu jsem napojil ponechal z předchozího alarmu. Zřejmě vyžaduje vyšší napětí, takže svítí slaběji, ale to ničemu nevadí.
Už nevím, zda alarm pochází z Číny, Hongkongu nebo Malajsie, ale navzdory své láci, funguje dobře. I po 60 tis. km reaguje na pohyb motorky, což se o podstatně dražším originálu nedalo říct už po třetině této vzdálenosti.
Navdory pozitivním zkušenostem bych přesto zvážil, zda ten alarm opravdu chcete a zda raději nekoupit zámek s alarmem od Abusu nebo jiného renomovaného výrobce. Cenově to vyjde zhruba nastejno.
Výhodou zabudovaného alarmu je kompaktní řešení. Vše je “zabaleno” v motorce, když od motorky odcházíte, jen pípnete ovladačem. Nemusíte nic vozit v kufru nebo pod sedlem, nehrozí, že zapomenete zámek na kotouči.
Výhodou zámku je jeho snadná přenositelnost. Když máte více motorek nebo když motorku prodáte. Navíc zámek působí jako mechanická ochrana.
Takže koupit, nekoupit? Pokud jste rozhodnuti si alarm na motorku dát, je to určitě vážný kandidát ke koupi. Za málo peněz, hodně muziky, spolehlivost jako bonus.