Avon Storm 3D XM – Praktické zkušenosti
- Podrobnosti
- Kategorie: Návody a technika
- Zveřejněno: 4. 10. 2014 18:09
- Napsal scalla
- Zobrazení: 2649
V létě 2013 představil Avon tuto pneumatiku na okruhu Castle Coombe poblíž Wiltshire, kde dostala od akreditovaných novinářů vesměs pozitivní hodnocení. Testování proběhlo za teplého a suchého počasí na litrových Fazerech. |
Ve srovnání se staršími Storm 2 slibuje nová pneumatika lepší přilnavost za sucha, za mokra, plus prodloužený nájezd. Tato silniční pneumatika primárně cílí na majitele nadupaných nadlitrových motocyklů, provozujících sportovní jízdu na dlouhé vzdálenosti.
Soudě podle komentářů na světových bikerských fórech, vzbuzují recenze této technologiemi nabité pneumatiky pouze hlad po dalších informacích, týkajících se zkušeností z reálného provozu a nikoli jen ze závodní dráhy.
Fazer je silná mašina, ale nespadá do stejné ligy drtičů gum jako Suzuki Hayabusa nebo Honda CBR1100XX Blackbird... což je skupina, pro kterou je Avon Strom 3D XM předurčen. Jak se však dokáže vyrovnat s více jako 150 bHp na zadním kole? Jak se bude chovat na vodě? Jak rychle se zahřeje na provozní teplotu? A bude mít opravdu tak dlouhou životnost? Zkrátka, jak se bude chovat v reálném provozu?
Abychom se to dozvěděli, vyměnili jsme na naší redakční ZZR1400 Michelin Pilot Road3 za sadu nových Avonů a vyrazili na zimní výlet po severní Anglii.
Technologie
Výrobci jako Avon, zdá se, nikdy nepolevují ve snaze zlepšit bezpečnost motocyklistů prostřednictvím nových technologií, díky kterým jsou dnešní pneumatiky takové, jaké jsou.
V dobách, kdy většina dnešních jezdců stěží přehoupla nohu přes sedlo motocyklu, byly pneumatiky značné odlišné. Tvrdé, hubené věci, náchylné k proražení a s minimální přilnavostí. Většina z nich by lépe posloužila na Temži jako přístavní nárazník pro lodě.
Nový Storm 3D XM je z jiného těsta. Jedná se o vícesměsovou pneumatiku, s měkčí směsí na krajích běhounu. Čím více ji naklopíte, tím větší přilnavost bude mít. Což je sice pěkné, ale nic nového pod sluncem. Co však novinka je, jsou zvláštní lamely podél běhounu. Úzké 3D štěrbiny (odtud název pneumatiky). Pokud se je pokusíte roztáhnout, uvidíte, že vypadají jako malé gumové zuby.
Při odvalování zatížené pneumtatiky se tyto zuby třou o sebe, díky čemuž se pneumatika rychleji zahřeje a svou provozní teplotu si udrží. Kord nemá stejnou hustotu. Směrem k okrajům jsou dráty více od sebe, díky čemuž se pneumatika může více deformovat. Větší styčná plocha má větší přilnavost, takže lze použít tvrdší směs a stále mít k stejnou přilnavost a jistotu, což je další krok ke svatému grálu motocyklových pneumatik – dobrá přilnavost s velkou výdrží.
A jak je to tedy s výdrží?
Skutečnost, že Avon má velkou výdrž jako jeden ze svých primárních cílů, značí přípona X-M (Extra Mileage) v názvu pneumatiky. V současné době je spousta hypersportů používáná nejen k nedělním vyjížďkám kolem komína, ale také k turistice. Což ovšem u věci, která je schopna poslat na silnici přes zadní kolo 200 koní vede k tomu, že pneumatika vydrží s bídou 5 000 km. Vcelku drahý koníček. XM je navržena tak, aby vám zajistila přilnavost, kterou potřebujete pro pilotování vaší střely na dvou kolech, zatímco životnost prodlouží natolik, aby náklady za opotřebené pneumatiky klesly na přijatelnou úroveň. Bude to fungovat? Čtěte dál...
Přilnavost za sucha
První šanci ověřit, zda proklamovaná technologie skutečně funguje, jsme využili jedno suché, prosincové ráno při jízdě ve dvou po Yorkshire Dales. Slunce svítilo, ale silnice i vzduch byly chladné, pouze 6 stupňů celsia. Takže jsme nechali pneumatiky pomalu zahřát, než jsme zcela povolili uzdu naší ZZR1400.
První věc, kterou jsme zaznamenali, že jízda se zdála tvrdší. Ne moc. Jen jako by někdo přidal klik nebo dva na tlumiči. Při průletu po asfaltu dálnice M5 jsem si připadal jako na létajícím koberci.
Rychlá změna pruhu kvůli spícímu řidiči dodávky odhalila nečekanou vlastnost – točivost byla znatelně lepší než u Michelin PR3, které Avon nahradil. Tato vlastnost se potvrdila na zvlněných a klikatých silnicích Dalesu, ale byla také znát při pomalé jízdě, což je vítaný bonus u velkých a těžkých motorek, zvláště při jízdě se spolujezdcem.
Náklony se zvyšovaly a přilnavost se zdála nekonečná. Větší, než využijete v běžném provozu. Michelin Pilot Road3 byla skvělá pneumatika, ale Avon posunul hranice zase o kus dál.
Žádné problémy se stabilitou ve vysokých rychlostech, i když schopnost rychle změnit směr je vykoupená nižší stabilitou při jízdě přímo. Ale nebojte se, to není problém pneumatiky. Jsme jen trochu rýpaví.
Za mokra
Druhý den našeho výletu se nebe otevřelo a my jsme byli nuceni čelit lijákům téměř biblických rozměrů. Když jsme byli napůl cesty mezi Bradfordem a bikers kavárnou v Hawes, na otevřených, větrem bičovaných silnicích jsme neměli moc příležitostí tlačit na pilu.
Silnice se změnily v potoky proudící vody, unášející větvičky a listí přes mastné pruhy a díry v asfaltu. K tomu si připočtěte nebezpečí ve formě lesklého hnědého bláta, co by bezúplatného daru našich zemědělců. Jestli existuje nějaký zaručený test pneumatik za mokra, pak to byl tento. Kdo potřebuje MIRA? (pozn. http://www.mira.co.uk/about-mira ).
Dvě stovky koní pod zadkem, bez kontroly trakce... zabalili jste si čisté spodní prádlo? Raději si to prověřte.
Brzy se však ukázalo, že přilnavost za mokra je skoro tak dobrá, jako za sucha. Navdory podmínkám zde nebyly žádné vážné smyky nebo momenty s hnědou hrozbou pro naše spodky. Jen příležitostně se zdály být řidítka trochu lehčí za zadek naznačoval klouznutí. Ale nebylo to nic víc, než užitečná zpětná vazba – a to jsme hnidopichové. Po zralé úvaze – přilnavost za mokra je lepší než na staré Storm2, kterou jsme také testovali, ale možná nepatrně horší než na Michelin Pilot Road3. Zkrátka guma, na kterou je spoleh za každého počasí.
Životnost pneumatiky a poměr cena/výkon
První test se nesl ve znamení lehkého 900 km seznámení na rozmanitých silnicích. Od jižních dálnic po zahnojené silničky severní anglie. Na konci zde nebyla prakticky žádná známka opotřebení, ať už na přední nebo na zadní pneumatice.
Smysluplnější je zkusit zjistit zkušenosti ostatních uživatelů. Na různých fórech se dočtete, že životnost pneumatik se pohybuje od 12 000 km pro přední po 8 000 + km pro zadní pneumatiku. To jsou vcelku působivé údaje, které se nám však zdají, na základě našich zkušeností, reálné.
Ve Velké Británii dáte za sadu 200 liber při nákupu přes internet. To je prakticky srovnatelné s ostatními zavedenými značkami. Ale díky očekávané delší životnosti se dostanete na lepší poměr cena/výkon než konkurence.
Zhodnocení
Avon Storm 3D XM vám můžeme s klidným svědomím doporučit. Je to dobrý příklad toho, jak lze využít moderní technologie k bezpečnější jízdě. A funguje to. Přilnavost je výborná, ať za mokra nebo za sucha a proklamovaná delší životnost se zdá být pravdivou. Tato pneumatika se jeví dobrou volbou, ať už plánujete cestovat nebo si užívat jízdu na plný plyn. Zkrátka – palec nahoru.
Přeloženo z článku na serveru www.bikemad.com