VFR800RR Bioblade
- Podrobnosti
- Kategorie: Honda VFR
- Zveřejněno: 28. 10. 2011 11:13
- Napsal scalla
- Zobrazení: 2795
Belgičané totiž dali světu několik významých vynálezů, jako např. saxofon, teorii velkého třesku nebo asfaltové silnice. To jen pro pořádek. A pak v roce 2009 se pár odhodlaných belgičanů rozhodlo vyrobit něco dalšího, o čem byli přesvědčeni, že svět postrádá. VFR800RR Bioblade.
V roce 2008 nastal okamžik, v který bikeři celého světa pomalu ani nedoufali. Uvedení nového sportovního motockyklu s motorem V4. Stánek Hondy na výstavě v Miláně dokresloval atmosféru očekávání. Vyzdoben logy V4 a lemován impozantní sbírkou historických závodních V4 strojů, jako RC45, RC30 a NR750. Nažhavení fotografové zde čekali s objektivy svých aparátů namířených nad hlavy stovek čekajících novinářů. Tam, zahalen na vyvýšeném pódiu, měl být nový, tak dlouho očekávaný V4 supersport. Ovšem jakmile slavnostně stržená plachta, halící motocykl, klesla k zemi, velmi rychle pohasly také tyto naděje. Pod plachtou byla plánovaná novinka pro rok 2010, sportovně-cestovní VFR1200F.
„Jestliže Honda nemá zájem, my takový stroj postavíme!“ Řekli si po právě ukončené výstavě
v Miláně dva belgičtí novináři, píšící pro Motorrijder magazine. Rozhodli se postavit něco zvláštního. Motocykl, jehož vývoj bude pro Hondu v blízké budoucnosti nevyhnutelný. Vzhledem k minimálním zkušenostem těchto dvou mužů se stavbou motocyklů působilo jejich odhodlání, ve srovnání s mocným japonským výrobcem, komicky. Ale po 18 měsících tvrdé práce na přestavbě, která zahrnovala užití maxima možných dílů z produkce továrny Honda, byl VFR800RR Bioblade na světě.
Když se řekne 800ccm V4, okamžitě se vám vybaví MotoGP. Rossi, Hayden, Stoner a jejich high-tech nabušené prototypy. Stroje, které v důsledku legislativních požadavků nemohou na silnici. Ale co kdyby tady byl prototyp postavený na sériových, homologovaných dílech? Poháněný osmistovkovým V4 motorem, v barvách replika MotoGP ? To zní lákavě, že?
Při stavbě VFR800 Bioblade byly vytyčeny tři základní cíle. Maximální výkon by měl být srovnatelný s moderními 600ccm stroji, avšak s dostupný v širším rozsahu otáček. Zvláště v nižších otáčkách pak měl tyto stroje převyšovat lepším zátahem. Vzhledově výrazný stroj by měl být schopen svou elegancí konkurovat strojům jako Aprilia RSV4R. A jako třešnička na dortu by měl být šetrný k životnímu prostředí.
Při pohledu na pádem zmuchlané trosky VFR800 modelového roku 1999 je těžké představit plánovanou výslednou podobu nové stroje. Ale z rozbitého motocyklu byl použit jen rám a srdce nového motocyklu, vidlicový čtyřválec. Dalším krokem byla koupě jiného, havarovaného motocyklu, konkrétně Hondy CBR1000RR Fireblade model 2005. Vynikající vidlice, zadní odpružení a brzdový systém kompletně nahradili ten původní z VFR800. VFR800 tak získala zcela nový předek. Vzadu pak byla kompletně nahrazená objemná podsedlovka za štíhlou a lehkou z Fireblade s výfukem pod sedlem.
Na zakázku vyrobené svody dodala firma Akrapovič. Ty spolu s přívěrami a vačkami s ostřejším profilem, zvýraznily charakteristický zvuk motoru. Motor má výkon velmi slušných 125bhp/10 000 ot./min. a kroutící moment 78,5Nm při 8250 ot./min. Přeprogramováním palivové mapy a výměnou výfukové koncovky výkon ještě vzrostl na 134bhp na zadním kole. To není vůbec špatné. Na partičku belgičanů.
Původní baculaté kapoty z VFR800 byly nahrazeny přiléhavějšími plasty z Hondy SP1 a aftermarketové budíky pro Bimotu DB7 doplnily celkovou proměnu. Profesionální lak připomíná limitovanou výroční edici Honda Fireblade, jen drobné nápisy HRC (Honda Racing Corporation) byly nahrazeny logem MRC (MotorRijder Concept).
Realizace však měla svá úskalí. Prvnímu nasazení v závodě zabránila malá světlá výška, kdy motocykl škrtal svody. Ty následně u Akrapoviče přepracovali a výsledkem bylo druhé místo v druhé jízdě Belgického mistrovství v endurance. Tedy žádný Economy Cup. Pak byl Bioblade přestavěn ze závodního prototypu na motocykl schválený pro provoz na veřejných komunikacích.
A ještě zelené intermezzo. Bioblade totiž jezdí na biopalivo vyrobené z alkoholu. Ten se vyrábí z rostlin, jako jsou cukrová třtina, ovoce nebo brambory. Zkvašením a následnou destilací vzniká ethylalkohol, který se smíchá s benzínem. Palivo E85 obsahuje 85% ethanolu a 15% benzínu. Podle odhadů firmy BP, bude v roce 2030 biopaliva pokrývat 20% všech výkonů v dopravě. Litr E85 stojí přibližně polovinu ceny běžného benzínu. Tedy pokud je vůbec k dostání. Dlužno podotknout, že Bioblade má zhruba o 25% vyšší spotřebu. Ale na druhou stranu, to stále znamená dojezd více než 220km s původní 21,5 litrovou nádrží. Ta byla ponechána z praktických důvodů, jako úspora nákladů a možnost použít magnetický tankbag.
Motocykl nevznikl se záměrem být nepraktickým kouskem ukazovaným po výstavách, ale použitelným strojem pro běžné bikery. Avšak parta nadšenců těžko může soupeřit s týmy inženýrů, kterými Honda disponuje. Proto se také 212kg vážící Bioblade chová spíš jako VFR se skvělým podvozkem, než jako lehoučký supersport. Při jízdě na okruhu je posaz pohodlný, velmi blízký Suzuki GSX-R750, jen s větším prostorem pro nohy. Při jízdě po silnici se sportovní posaz projeví větší tlakem na zápěstí. To je ovšem akceptovatelná cena za něco tak výjimečného.
Celkem vzato svým počinem tihle odhodlaní chlapíci, trefili hřebík na hlavičku. Raději, než aby pohodlně medializovali své zklamání z představené VFR1200F, postavili si motorku sami. Navzdory omezenému rozpočtu a technickým zdrojům. A za to si zaslouží uznání.
Dostane se VFR800RR někdy do výroby? Těžko říct. Belgická Honda jej označila jako „zajímavý“. Ale znáte to typické belgické tlachání.
Technické specifikace:
Motor |
781ccm V4 |
Výkon |
125bhp (93,2kw)/10000 ot./min. |
Kroutící moment |
78.5Nm/8500 ot./min. |
Převodovka |
6-stupňová |
Provozní hmotnost |
212kg |
Palivová nádrž |
21 litrů |
Cena přestavby |
14 000 liber |
Prevzato z www.motorcycle-usa.com
Komentáře
RSS informační kanál komentářů k tomuto článku.