VFR800 VTEC - Výměna řetězu

Výměna řetězu 

Řetěz je motocyklová součástka, která vyžaduje poměrně velkou pozornost. Zanedbání pravidelné péče je záhy odměněno kratší životností. Řetěz by se měl nejen pravidelně mazat, ale také čistit. Čištění může usnadnit třeba pračka řetězu. Ale ani ta nevyčistí všechno.

 

Spousta nečistot se nachází v řetězové dráze. Kolem předního pastorku, na vodítcích. Bohužel se dá zjednodušeně říct, že co na řetěz nastříkáte, to postupně na výše popsaných místech najdete – obohacené o drobné kamínky, stébla trav a vůbec všechno, co rotující řetěz, nejčastěji za deště, nabere. I když budete mazat velmi pečlivě a po nastříkání řetězu mazivem přebytečné mazivo z válečků setřete, zašplíchá se vám to stejně. Jen o trochu později.

V tomto ohledu vůbec není od věci minimálně jednou za sezónu řetěz odkrytovat a vyčistit. Nejedná se o nijak složitou operaci, stačí k tomu křížový šroubovák, pár základních klíčů a jedna zdrhovací páska a optimálně závitové lepidlo (Loctite).

Hoďte motorku na hlavní stojan, demontujte levou kapotáž a sundejte zadní kolo. Jak je na VFR zvykem, budeme demontovat stupačku. Tentokrát levou. Tím se zpřístupní imbusový šroub držící černý plastový kryt řetězu. Z vnitřní strany vyndejte plastové clipy. Netuším, proč tady Honda použila takový typ, když ty klasické zamačkávací, jako jsou v kapotách, fungují velmi dobře. Tady jsou clipy aretovány hlavičkou na křížový šroubovák. Pootočením hlavičky se tato zvedne a clip lze vytáhnout z montážního otvoru. Tolik teorie. Prakticky asi každý cítí, že když potřebujete přitlačit na vyskakující křížový šroubovák, jdete vlastně proti směru hlavičky. Je to prostě hovadina. Pomůžete si tenkým šroubovákem, kterým hlavičku nadzvednete.

Následně povolte imbusové šrouby z levé strany. Kryt řetězu se tím uvolní a budete si jej moci natočit podle potřeby. Lépe se vám tak povolí horní šroubky s křížovou hlavou. Ve spodní části šroubky nejdou do matky, ale do malého ocelového plocháče. Pokud při povolování vypadne, nic se neděje. Stejně by jste jej při čištění vyndávali.

Demontujte expanzní nádobku, aby jste měli trochu více na manipulaci se spojkovým válečkem a vyvěste ji bokem.

Dalším krokem bude zpřístupnění předního pastorku. Odpojte náhon tachometru (černý konektor). Povolte tři šrouby držící spojkový váleček. Pozor! Když váleček vyndáte, začne sám od sebe tlakem kapaliny vyjíždět ven! Mějte proto po ruce zdrhovací pásku a váleček zajistěte.

Demontujte snímač tachometru. Není to nic složitého, drží ho dva šroubky a je nasazen na šroub, který zajišťuje pastorek.

Demontujte kryt pastorku. Opět dva šrouby. Po sejmutí krytu se vám nejspíše zjeví pohled jako na Chaloupku v mechu a kapradí, kde roli chaloupky bude hrát pastorek a mech s kapradím zastoupí za sezónu nasbíraný humus.

Povolte šroub pastorku. Pozor! Na rozdíl od některých strojů, zde je normální pravotočivý závit! To znamená, že povolovat budete proti směru hodinových ručiček. Šroub by neměl být utažený příliš, ale originál z továrny to bylo dotažené celkem dost. Pro povolení zařaďte jedničku a šlápněte na nožní brzdu. To by mělo na aretaci stačit. Stejným způsobem povolte matice u zadní rozety. Povolte zajišťovací matici na kyvce a pomocí C-klíče povolte řetěz a vyvěste jej z hnacích kol.

Demontujte rozetu a pastorek a zapamatujte si, jak byly namontované (většinou jsou číselným označením směrem k vám).

Nyní můžete vyčistit celou řetězovou dráhu, pastorek i rozetu.

Všimněte si, že řetěz nelze z motorky vyndat. Občas na netu uslyšíte moudra, jako že na VFR se může řetěz snýtovat ve svěráku a pak nasadit. Ano, jde to. Ale musíte demontovat ten hliníkový U-profil vespod. Aby jste demontovali tento profil, musí dolů kyvka. Aby jste demontovali kyvku, musí dolů (typicky) výfuk. Co předchází demontáži výfuku jsem popisoval při výměně zadního tlumiče. Pořád máte pocit, že snýtovat řetěz ve svěráku je dobrý nápad?

Výše  uvedené tvrzení však neplatí pro VFR800FI, která má zadní kyvku řešenou trochu jinak. Tam řetěz naopak vydnat jde.

Jestliže máte vyčištěno, můžeme začít skládat. Nasaďte pastorek, rozetu, chytněte lehce šroubem a matičkami, nasaďte řetěz na zuby, zhruba napněte C-klíčem. Ideálně momentovým klíčem dotáhněte šroub pastorku a matice rozety. Dotahovací moment 51Nm opravdu není mnoho, nemá cenu šroub kdo ví jak rvát, pak s ním budete bojovat při příštím čištění nebo výměně řetězovky. Pro klidné spaní zajistěte jeho závit kapkou Loctite. Šroub v podstatě jen jistí axiální pohyb pastorku, vlastní přenos výkonu probíhá přes drážky výstupního hřídele. Matice zadní rozety ve mne nevzbuzují takovou důvěru, protože výrobce rozety firma JT se neobtěžovala vyfrézovat rozetu tak, jak byla vyfrézovaný originál. Drží tedy na „posledním závitu“, zatímco u originálu ještě pár závitů vyčuhovalo. Ale najel jsem takto 20 tis. km a nic se nepovolilo, což doufám, se ani nadále nepovolí.

Dále nasaďte kryt pastorku a ujistěte se, že máte správě nasazené vodítko ve spodní části. Namontujte spojkový váleček. Při montáži je potřeba postupovat přiměřeně svižně, aby vám váleček nevyjel. Jakmile se opře o spojkovou tyčku, jste v klidu. Dále jej zatlačíte postupným utahováním jednotlivých šroubů. Namontujte snímač tachometru. Vraťte zpět expanzní nádobku.

Namontujte horní kryt řetězu. Nejprve horní šroubky, které je taktéž dobré pojistit Loctitem, následně levou stranu krytu imbusy a pravostranné clipy. Namontujte levou stupačku. Dopněte řetěz na předepsaný průvěs a utáhněte zajišťovací šroub na kyvce. Namontujte levou kapotáž. A máte hotovo.

 

Dotahovací momenty:

 

Šroub pastorku

51 Nm

Matice rozety

64 Nm

Zajišťovací šroub napínacího excentru řetězu

74 Nm

 

 

 Výměna řetězu

Šipky:

Zelené - náhon tachometru

Fialové - spojkový váleček

Červené - stupačka

Světle modré - imbusy krytu řetězu

Žluté - kryt pastoru

 Výměna řetězu

Takže levá stupačka dolů

 Výměna řetězu

Náhon tachometru

 Výměna řetězu

Snímač tachometru

 Výměna řetězu

Šroub pastorku - ten snímač pohání.

 Výměna řetězu

Spojkový váleček - co by dekoreace humus prýštící kolem kol

 Výměna řetězu

Clipsy na kyvce - už podle vzhledu je jasné, že s nimi nejsem kompatibilní

 Výměna řetězu

Imbus krytu řetězu.

 Výměna řetězu

Kvůli tomuto musí dolů stupačka

 Výměna řetězu

Demontovaný spojkový váleček

 Výměna řetězu

Spojkový válec je dobré zajistit stahovací páskou - do humusu mi to ťáplo po demontáži. Už se mi to nechtělo otírat a přefocovat.

 Výměna řetězu

Demontovaný kryt řetězu - v malém plocháči jsou zašroubované řížové šroubky shora, které přidržují hadice a vodič k ABS

 Výměna řetězu

Humus kam se podíváš - na STK to klasifikovali jako lehký únik oleje

 Výměna řetězu

Za sezónu se toho nasbírá docela hodně

 Výměna řetězu

Na VTECu žádné vysouvání čepů nepomůže. hliníkový U - díl vlevo vede pod převodovkou na druhou stranu. Je na něm navíc přichycen stojan. Možná je takto kyvka pevněji uchycena a méně se kroutí, ale finta se snýtovaným řetězem tady použít nejde.

 Výměna řetězu

Díl pokračuje pod převodovkou a je na něm uchycen i hlavní stojan.

 Výměna řetězu

Očištěné vodítko řetězu a kyvka

 Výměna řetězu

Výstupní hřídel převodovky po demontáži pastorku

 

 

 Výměna řetězu

Zpětná montáž - pastorek, nový řetěz

 Výměna řetězu

Zadní rozeta JT na rozdíl od originálu nemá vybrání. Díky tomu jsou zajišťovací matice "na posledním závitu". Ono to drží, ale není to ono.