VFR800 VTEC - Výměna oleje v předních tlumičích

 Výměna oleje v předních tlumičích

Ačkoli Honda výměnu oleje v přední vidlici nepředepisuje, čas od času je dobré olej minimálně vyměnit. Starší olej více pění a nemá takové tlumící schopnosti. Otázka je, kdy?Já jsem na originálním oleji najel necelých 70 tis. km a měnil jsem jej až při příležitosti výměny pružin za progresivní.

 

Slyšel jsem různé zkazky o tom, jak takový olej vypadá. Ten můj vypadal celkem v pohodě. Žádná černota. Spíše jen mírné zakalení. Ale jestli fungoval jak měl, za to bych ruku do ohně nedal. I když je fakt, že vyloženě špatný pocit jsem z předního kola neměl.

Jelikož VFR nemá vypouštěcí šroub a je nutno přední teleskopy demontovat, není to zase tak obtížné, jak se na první pohled zdá.Možná to ani není potřeba, ale doporučuji demontovatl obě boční kapoty. Pak vyšroubujte stavítka předpětí do horní polohy.

Hoďte motorku na hlavní stojan a demontujte přední kolo. Vzhledem k tomu, že vidle půjdou dolů, nelze použít fintu s brzdovými třmeny namontovanými opačně. Ale to nevadí, třmeny se dají pověsit na držáky chladičů, takže nepřekáží, ani nevisí na hadicích.

Pokud máte dole kolo, nachystejte si nějakou podpěru pod zadní stupačku. Převažte motorku dozadu, aby se opřela o nachystanou podpěru. Tím pádem máte vidle volné k demontáži. Pochopitelně, pokud máte stojan pod krk, máte to jednodušší.

Kapitolou samou o sobě je demontáž/montáž blatníku. Všude se jen píše, povolte šrouby a demontujte blatník. Ale jak? On je totiž na těch vidlích dost natěsno a vytáhnout směrem dopředu znamená téměř jistotu poškrábání. Nahoru to nejde a dolů také ne. Je fakt, že ty škrábance jsou na místech, kde není téměř vidět. Ale naštve to. Já používám speciální přípravek – kus hadru. Jakmile mám blatník povolený, přehodím přes něj hadr. Při demontáží je to trošku problematičtější, protože následně potřebujete dostat hadr mezi vidlici a blatník. Jakmile je podstrčený, můžete již bez obav blatník potáhnout směrem dopředu. Škrábat budete jen hadr. Při montáži je to jednodušší, i když zase můžete chvíli bojovat s tím, jak dostat hadr ven. To řeším jednoduše tak, že ho roztrhám a zbylé kousky již jdou vytáhnout snadno.

Povolte a vyšroubujte šrouby zajišťující řidítka. To vám při zpětné montáži umožní použít pro měření odsazení tlumiče šupleru. Vyjměte pojistné kroužky. Povolte šrouby č. 14 na dolních brýlích.

Povolte šrouby č. 12 na horních brýlích a přidržujte tlumič rukou. Po povolení již začne sjíždět. Pomalu jej spouštějte a vyvěste kompletní rukojeť s brzdou nebo spojkou tak, aby jste si nepoškrábali lak. Následně již tlumič vyjměte směrem dolů.

Tlumič v podstatě nebudeme demontovat. Odšroubujeme horní víčko tlumiče klíčem č. 24. Povolujte opatrně, tlumič bude v mírném pnutí. Jakmile budete mít víčko povolené, dejte si bokem podložku, aby vám nevypadla a povolte dvě kontra matice č. 14. Demontujte víčko tlumiče. Vyjměte vymezovací trubici. Vyjměte podložku a pružinu. Nyní již můžete vylít starý olej.

Nalejte do tlumiče nový olej. Podle údajů ze servisního manuálu přijde do vidlí 544cm3 oleje. Z toho jsem měl poněkud obavy, protože od Hyperpro přiložený olej měl jen 1 litr. Ale obavy byly zbytečné, jelikož Hyperpro doporučuje snížit hladinu na 130mm od hrany tlumiče. Takže ještě nějaká deci zbyla.

Vytáhněte píst co nejvíce ven. Vložte do tlumiče pružinu (těmi hustšími závity dolů), nasuňte podložku, vymezovací trubici a vykrojenou podložku. Našroubujte víčko tlumiče a dotáhněte kontra matice č. 14. Vytáhněte horní trubku tlumiče do horní polohy a za současného tlaku chytněte víčko tlumiče na závit. Následně již utáhněte klíčem. Dotahuje se poměrně lehce momentem 24Nm.

Honda doporučuje měnit gumový O-kroužek víčka tlumiče. Není to podmínka, záleží na jeho konkrétním stavu.

 

Zpětná montáž na motorku.

Prostrčte tlumič spodními a horními brýlemi. Pak přidržujte tlumič jen shora a spusťte jej tak, aby jste nasadili řidítko. Tlumič zajistěte pojistným kroužkem. Šuplerou odměřte vzdálenost mezi tlumičem a řidítkem. Honda předepisuje 41mm. Zajistěte tlumič proti posunu na horních brýlích. Utáhněte spodní a horní brýle předepsaným momentem.

Našroubujte zpět šrouby řidítek a utáhněte. Namontujte blatník. Nasaďte kolo, namontujte brzdy a kapoty.

Video k vlastní výměně oleje z youtube (anglicky)

 

 

Utahovací momenty:

Spodní brýle

50 Nm

Horní brýle

23 Nm

Řidítka

26 Nm

Víčko vidlice

24 Nm

Hladina oleje v předním tlumiči

100 mm od horního okraje

Potřebný objem oleje

544 +/- 2,5 cm3

 

 Výměna oleje v předních tlumičích

Uchycení řidítka. Pokud šroub vyšroubujete celý ven, následně můžete mezerou mezi čelistmi změřit předepsané odsazení.

 Výměna oleje v předních tlumičích

Sejměte pojistný kroužek.

 Výměna oleje v předních tlumičích

Povolte zdrhávací pásku držící kabeláž. Pásku povolíte pomocí malého šroubováčku a můžete ji použít znova.

 Výměna oleje v předních tlumičích

Šrouby horních brýlí se vám zpřístupní po vytočení řidítek do strany.

 Výměna oleje v předních tlumičích

Brzdy nelze přišroubovat opačně tak, jako když jen sundáváte kolo. Ale lze je vyvěsit na kus drátu za držáky chladiče.

 Výměna oleje v předních tlumičích

Hadr alias montážní přípravek. Blatník je navržen fakt blbě. Nahoru vysunout nejde, dolů taky ne a při vysouvání dopředu hrozí poškrábání.

 Výměna oleje v předních tlumičích

Hadr v akci.

 Výměna oleje v předních tlumičích

Aby jste se dostali na spodní brýle, je lepší povolit uchycení brzdových hadic.

 Výměna oleje v předních tlumičích

Součásti tlumiče, které musíte rozebrat jsou namontovány v pořadí pružina, podložka vlevo, vymezovací trubka, otevřená podložka a krytka vidlice (uplně vpravo). Čepička vidlice je prostřednictvím matice č. 14 zakontrována k pístku tlumiče. Tady je drobný rozdíl proti VFR800 FI. Jak můžete vidět na přiloženém videu, FI má o jednu podložku navíc. Jednu pod vymezovací trubkou a jednu nahoře. Tu horní VTEC nemá (asi byla moc drahá, aby se ušetřilo)

 Výměna oleje v předních tlumičích

Stará a nová pružina. Hyperpro je ta nahoře. Na první pohled je zřejmý větší průměr drátu a hustší závity. Vyšší tuhost ke kompenzována řidším olejem a jeho menším množstvím.

 Výměna oleje v předních tlumičích

UFO alias VFR bez vidlí. Díky hlavnímu stojanu stačí podepřít jen stupačku vzadu. V nejhorším by šlo motorku opřít i o třmen zadní brzdy.