SpeedoHealer

 SpeedoHealer

Sekundární převod řetězem ve srovnání s kardanem prohrává, pokud se jedná o údržbu. Na druhou stranu, měl by mít menší ztráty a jednu velkou výhodu přece jen má – velmi snadno lze změnit převodový poměr prostou výměnou pastorku, rozety nebo obojího.

 

Se změnou převodového poměru je však na VFR spojena drobná potíž. Tachometr je poháněn od výstupního hřídele převodovky a je nastaven na „sériový“ převod. Co se stane, když vyměníte přední pastorek za menší? Motorka bude mít silnější zátah. To na jednu stranu. Ale tím se také změní převodový poměr „do pomala“. Jinými slovy, na stejnou vzdálenost se bude muset pastorek otočit více krát. Více otáček pastorku znamená větší zdánlivou rychlost na tachometru. Což pak vede k takovým komickým situacím, jako že VFR jela 270km/h se spotřebou 4,5 litru/100 km  Jestliže dáte naopak pastorek větší, motorka bude „línější“, ale zase bude o trochu méně žrát. Možná. V nižších otáčkách není VFR žádný dravec s přebytkem krouťáku, takže prakticky můžete dávat více plynu a spotřeba bude stejná nebo vyšší. Ale podle tachometru pojedete méně, než ve skutečnosti, protože pastorek se na stejně ujetou vzdálenost otočí méně krát, než ten sériový. Což zase zavání inkasem od těch, kteří vám Pomohou od peněz a Ochrání vás tím od nezřízeného utrácení pro osobní spotřebu.

Naštěstí, většina tachometrů je dnes elektronická a VFR není výjimkou. Stačí tak poupravit počet pulzů, které do tachometru přichází a je vymalováno.

A právě o to se postará kouzelná krabička s názvem SpeedoHealer. Tu má na svědomí firma HealTech, která vyrábí populární ukazatele zařazeného rychlostního stupně – GIPRO.

Balení obsahuje vlastní jednotku kalibrátoru, tlačítko dálkového ovládání s kabelem, návod a nějaké ty nálepky. Ke kalibrátoru si ještě musíte koupit propojovací kabel. Zatímco kalibrátor je univerzální, kabely jsou zhotoveny pro jednotlivé typy motocyklů.

Velikostí zhruba krabičky od zápalek není problém jednotku kalibrátoru umístit kdekoli na motorce. Propojovací kabely opět bezproblémově zapadnou do továrních protikusů. Vlastní montáž je naprosto jednoduchá a blbovzdorná. Rozpojíte původní okruh tachometru do kterého vřadíte kalibrátor. Pokud zatím nechcete nic dělat, můžete dál jezdit s továrním nastavením a kalibraci nechat na později. Pokud víte, co chcete, pak si kalibrátor nastavíte podle návodu.

Asi nejlepší je projet se kousek po dálnici ustálenou rychlostí s GPS na řidítkách a zapamatovat si rychlost udávanou tachometrem a přístrojem GPS. V mém případě tachometrová rychlost 142km/h odpovídala GPSkové 133km/h. 133/142-1= -0,0633 => -6,33%. Tachometr tedy ukazoval o 6,33% více než byla skutečná rychlost.

Nastavení kalibrátoru je navzdory jednomístnému displeji velmi jednoduché. Zmáčknutím obou tlačítek (SET + SEL) se jednotka přepne do programovacího modu, což signalizuje písmenem „L“ na displeji. Jakmile tlačítka pustíte, objeví se znaménko kalibrace „-“ - budete kalibrovat do mínusu. Tlačítkem SET můžete změnit na kalibraci do plusu signalizovanou písmenem „P“. Jakmile máte na displeji požadovaný směr kalibrace, stisknete tlačítko SEL, aby jste zadali první číslici. Kalibrace se zadává včetně úvodních nul. Tj. v mém případě jsem musel zadat 06,3%. Požadovanou hodnotu číslice naklikáte pomocí tlačítka SET. Po každém stisku se hodnota číslice zvýší o jednu. Jakmile jste dosáhli požadované hodnoty, přejdete na další číslici stiskem tlačítka SEL. Záporné hodnoty lze kalibrovat na tři číslice do hodnoty -99,9. Pro kladnou kalibraci je možné vložit pět číslic do hodnoty 9999.9. Vše je podrobně popsáno v návodu.

Výše popsaná metoda stanovení odchylky tachometru je asi nejlepší. Ale pokud nemáte GPS, postačí přepočíst převodový poměr mezi starými a novými koly. Pokud se necítíte spočítat si odchylku sami, můžete využít online kalkulačky na stránkách výrobce nebo si jeho kalkulačku stáhnout na disk.

Co tedy koupí této krabičky získáte:

  1. přesný tachometr bez ohledu na zvolený převodový poměr.

  2. Přístroj umožňuje uložit dvě kalibrační hodnoty, mezi kterými můžete snadno přepínat (např. pokud by jste chtěli z nějakého důvodu neustále měnit kola)

  3. převod z kilometrů za hodinu na míle za hodinu a opačně – pokud máte třeba motorku z USA a tovární tachometr konverzi neumožňuje.

  4. Paměť nejvyšší dosažené rychlosti, kterou si můžete snadno zobrazit na tachometru.

Životnost téhle krabičky se ukáže časem. Možná s příští výměnou řetězu taky vyzkouším menší přední pastorek. A do té doby mám přesnější tachometr. Na 100 tis. km bych prakticky najel o 6300km méně. A nevidím důvod to Hondě usnadňovat.

Nedostatky – nesouvisí s kalibrátorem jako takovým. Pokud máte ukazatel zařazeného rychlostního stupně, budete jej asi muset přeprogramovat. Nevím, jak se s tím popere GIPRO, ale Starline jsem musel přenastavit, což byl zážitek sám o sobě a podrobněji jej rozeberu v reportu k 80 tis. km.

TIP pro YouTube exhibicionisty:

Pokud rádi jezdíte jako prasata a natáčíte se při tom, přeci jen se vystavujete riziku, že vás začne policie stíhat a možná vás i dopadne, přičemž vámi natočené video by mohlo být použito proti vám (teoreticky, tyhle právní nuance neovládám). Jestliže si nakalibrujete jednu z map na řekněme -55%, pak při 200km/h rychlosti bude tachometr v záběru ukazovat jen 90 km/h a vy se budete řítit mezi nesmyslně jedoucími auty legální rychlostí. . No a když se vyblbnete, přepnete kalibrátor zpátky do normálního modu. Na druhou stranu chápu, že tím video ztratí kus svého kouzla.

 

Instalace:

 

 Konektor tachometru

První krok - rozpojení konektoru tachometru.

 Zapojení SpeedoHealeru

Zapojení konektorů SpeedoHealeru. Nedá se to přehodit ani zapojit špatně. Prostě Lego.

 Jednotka kalibrátoru

Připojení jednotky kalibrátoru. I když na VTECu není mnoho místa, jednotka je tak malá, že se vejde v podstatě všude. Jedno takové místečko je hned vedle nádobky brzdové kapaliny zadní brzdy. Jednotka se přilepí na plast podsedlovky. S lepící páskou je jednotka spojena pomocí suchého zipu, takže není problém ji opakovaně vyjmout a vložit zpět, pokud to budete potřebovat. Vlastní kabel je protažen pod nosníkem podsedlovky, aby pokud možno kopíroval už z továrny nataženou kabeláž. A to je vše. Jak říkám, montáž je opravdu jednoduchá. volný slot je od tlačítka dálkového ovládání, které jsem nezapojoval.