Z historie Grossglockneru
- Podrobnosti
- Kategorie: Nezařazené
- Zveřejněno: 8. 5. 2013 6:55
- Napsal scalla
- Zobrazení: 1356
V roce 1933 v Rakousku období velkých závodů do vrchu prakticky skončilo. Na počátku třicátých let patřily mezi nejznámější soutěže závody na Semmeringu, Riesu, Arlbergu a Zirler a slavný závod na Geisbergu blízko Salzburgu, který se pořádal od roku 1929. Špatná ekonomická situace v malé alpské republice měla za následek zánik velkých motoristických podniků. V rámci boje s nezaměstnaností (Rakousko mělo v té době více než půl milionu nezaměstnaných) bylo rozhodnuto vybudovat severo-jižní spojení přes Alpy. To přineslo práci nejméně 4 000 lidem. Po pěti letech stavby, která kvůli klimatickým podmínkám mohla probíhat jen v letních měsících, mohla být tato důležitá alpská spojnice konečně otevřena. Tato silnice nejen že usnadnila transit přes Alpy, ale Rakousko tak znovu získalo možnost pořádat prestižní mezinárodní závod. Závod na Grossglockner se tak dostal na úroveň závodům jako německý Schauinsland u Freiburgu, Ratisbona u Keilheimu nebo Kesselberg. Ve Švýcarsku pak Klausen Pass, což byl nejslavnější a nejobtížnější závod své doby. Měřil přes 21,5km (Grossglockner v roce 1935 19,5km). Stilfserjoch lákal každoročně jezdce do Itálie. Rekord na 14km dlouhé trati držel Mario Tadini na Alfě Romeo s průměrnou rychlostí 60,44km/h. V prvním mezinárodním závodu do vrchu na Grossglockner, 4. června 1935, tak Rakousko získalo vlastní velký motoristický podnik s mezinárodní účastí. Další dva následující závody v roce 1938 a 1938 se v důsledku politických změn jely jako Velká cena Německa v závodech do vrchu, která se dosud jezdila na Schauinslandu u Freiburgu. V dalších letech pak v Evropě pořádání motoristických závodů definitivně ukončila válka. |
1935: Stále ještě na štěrkem sypané, deštěm smáčené 19,5km dlouhé trati, zvítězil ve třídě do 250ccm Ital Bianchi na stroji Miler-Balsamo. Nejrychlejší jezdec Ludwig Zangerl ze Salzburgu byl totiž později diskvalifikován pro porušení pravidel. Vídeňák Hermann Diemel na Velocette zvítězil ve třídě do 350ccm s průměrem 72,7km/h. V půllitrech pak Michael Gayer, také z Vídně, uspěl se svou tovární dvouválcovou Husqvarnou v čase 15:30,92 minuty a průměrem 75,4km/h. Nejlepší čas mezi motocykly absolutně dosáhl Martin Schneeweiss, startující ve třídě nad 500ccm. Na stroji Astro Omega s motorem JAP o obsahu 600ccm absolvoval trať s průměrnou rychlostí 76,5km/h, což znamená čas 15:17,57 minuty. V závodě sajdkár zvítězil Hans Stärkle na stroji NSU s průměrnou rychlostí 70,8km/h.
Nejlepší čas mezi sportovními vozy dosáhl Ital Carlo Pintacuda, jehož Alfa z týmu „Scuderia Ferrari“ zvládla trať v čase 15:15,69 minuty (průměr 76,7km/h), tj. pouze o dvě sekundy rychleji, než nejrychlejší motocykl. Zlatým hřebem mezi závodními speciály byla jízda Maria Tadiniho, také na Alfě ze Scuderia Ferrari, který trať proletěl v čase 14:42,74 minuty (79,59km/h). To mu zajistilo místo nejrychlejšího muže dne.
Několik výborných a známým jezdců však cílovou pásku nevidělo. Patřil mezi ně např. vídeňák Josef Illichmann na stroji Austria-Alfa, pozdější vynálezce tzv. Illichmannova odpružení zadního kola nebo Karl Abarth, také z Vídně, který se později přestěhoval do Itálie, změnil jméno na Carlo Abarth a založil zde známou úpravářskou firmu na sportovní vozy, kterou v roce 1971 prodal FIATu.
K následující epizodě se bohužel nedochoval žádný obrazový materiál. V závodě na Grossglockner v roce 1938 mohli udivení Rakušané s vytřeštěnými zraky sledovat dosud neviděný, ale naprosto obyčejný silniční automobil modré barvy, vesele si broukající po trati závodu. Tlampače podél trati zvěstovaly, že toto autíčko potřebovalo ke zdolání 12,5km dlouhé trati 21:54,4 minuty a dosáhlo tak průměrné rychlosti 34,5km/h. Aniž by vařilo nebo bylo nutno dolévat vodu do chladiče. Za volantem seděl slavný muž. Profesor Ferdinand Porsche a automobil byl „KdF“ – německý Lidový vůz. Prof. Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou, zakladatel konstrukční kanceláře ve Stuttgartu, vyprojektoval tento vůz na objednávku německé vlády. Během druhé světové války musel Prof. Porsche přesunout svou továrnu do Gmündu. První vozy Porsche zde byly vyrobeny až po válce. Když byla továrna následně přesunuta zpět do Sturgartu, založil nejstarší servis Porsche v Rakousku, „Porsche“ na Alpenstrasse v Salzburgu. Prof. Porsche mimo jiné zkonstruoval závodní vůz Auto Union type C, který s výkonem přes 520 koní vévodil závodním tratím uprostřed třicátých let. Tento vůz se také zúčastnil všech třech závodů na Grossglockner. |