Honda VFR

Dlouhodobý test VFR 800 VTEC - 50 000 km

50 000 km u Lipna nad Vltavou Padesát tisíc km je takový kulatý milník, který připadl na prosluněný říjnový den. Je to také čtvrtina předpokládaného testu. A je to také svým způsobem předěl, kdy se motorka dostává ze stavu, kdy byla nové mezi ojetiny. Podle některých na pokraj smrti, protože více jak 60tis. km motorka nevydrží. :-) Já myslím, jak která. Je pravda, že na kamarádově Suzuki 1000SV se první závady, jako tekoucí tlumiče a spojkový váleček objevily kolem 40 tis. km. To zase VFR drží, i když drobnosti se i tady objevují.
U Lipna nad Vltavou

Pokud bych měl zhodnotit své zkušenosti s VFR800, pak se mi stále jeví jako dobrá univerzální motorka jak pro dojíždění do práce, tak pro výlety ve dvou nebo svezení na okruhu. Samozřejmě s jistými limity.

Výkon 80KW je pro mne stále dostatečný. Přivítal bych větší objem motoru a s tím spojený vyšší kroutící moment. Ten objem zde prostě chybí. Zvláště při jízdách ve dvou s kufry, kdy je třeba častěji řadit při předjíždění. Řetěz stále považuji na mašině, která má ve svém určení slovo cestovní za otravnou záležitost. Kardan zde prostě chybí. Výborná věc jsou zdvojené světlomety a koncové světlo.

Nejen, že dobře svítí, ale když vám během výletu nebo dovolené odejde žárovka, žádný stres. Máte ještě jedno světlo a náhradní H7 si můžete vzít třeba z dálkového (opět zdvojeného), které stejně využijete minimálně, pokud nechcete s opravou čekat na návrat. Obdobná situace je se zadním koncovým/brzdovým světlem. Zatímco H7 koupíte  téměř na každé pumpě, dvouvláknové celosklo už tak běžná žárovka není a tady se zdvojená optika hodí ještě víc. Dalším kladem, který musím vyzdvihnout, je nádrž o objemu 21 litrů, která mi umožňuje dojezd 300km. A to zdaleka nejezdím úplně do sucha. Obvykle dobírám kolem 18 litrů, takže v případě nouze bych nějakých 50 km mohl najet.

Opět se budu opakovat, ale velkým plusem je letmo uložené kolo. Nejen, že hezky vypadá, ale třeba při mytí stačí povolit čtyři šrouby a kolo je dole. Demontované se lépe čistí, než na motorce a taky mašinu lze snadněji ostříkat tlakovou myčkou. O výměně pneumatiky platí to samé, ale to se neděje tak často.

Brzdy fungují dobře při jízdě sólo, s plně naloženou motorkou ve dvou a krizovém brzdění jsou brzdy slabé. Pokud jde o ABS, pak stále nemám výhrady. Několikrát mi hodně pomohlo a nejezdím tak ostře, že by mne limitovalo. Dávkvatelnost brzd je slabší. Mám spíše pocit, že  fungují v režimu zapnuto/vypnuto. Výhodou je propojení obou brzdových okruhů, DCBS. Ono se to nezdá, ale to zadní kolo opravdu přibzďuje, zvláště naloženou motorku. Zadní desky, navzdory shodnému tvaru, nejsou zaměnitelné s předními! Výška obložení je nižší. Je smutné, že v některých značkových servisech to nevědí. Pokud dáte na jejich rady, po montáži, pokud se vám je tam podaří narvat, nepohnete zadním kolem.

Ochrana proti větru výborná, což se ještě zlepšilo použitím turistického plexi MRA.

V horkých letních dnech mne trochu zaskočilo chlazení. Ráno, když jsem jel do práce a teplota vzduchu byla kolem 20 stupňů, bylo vše v pořádku a teplota se držela kolem 80 stupňů. Odpoledne, když teploměr ve stínu ukazoval 35 stupňů, oscilovala teplota při jízdě na dálnici mezi 107-108 stupni, takže ventilátor, který spíná při 105 stupních, stále běžel. Nezáleželo, zda jsem jel rychleji nebo pomaleji, zkrátka se to nechtělo uchladit. Pomalu jsem se smiřoval s tím, že budu muset zastavit a počkat, až motorka zchladne. Své asi dělal rozpálený vzduch na dálnici, po sjetí na vedlejší silnici se teplota rychle vrátila k normálu.

Jediná závada byla vypálená žárovka v pravém potkávacím světlometu. Další, dosud záhadná závada je drobný únik oleje. Nic dramatického. Pokud motorka nejezdí, neteče nic. Po výletu najdu druhý den na zemi kapku o velikosti otisku palce. Dosud nevím odkud se to bere, protože podezření na gufero řadičky se nepotvrdilo. Zbývá ještě gufero výstupního hřídele sekundárního převodu. Ale to se hůř zjišťuje, protože prostor pastorku je neustále zaflákaný od vazelíny z řetězu. Když jsem měnil řetěz, sice jsem všechno vyčistil, ale ten únik je tak drobný, že nenechává žádnou výraznou stopu. Při příští výměně oleje však gufero vyměním.

Provedené servisní úkony:

  • 42 500 Km jsem měnil přední desky (najeto 42 500km) za stejné originální desky Honda (patrně Nissin přebalený Hondou). Zřejmě by vydržely do 48 tis., ale nechtěl jsem řešit případnou výměnu o dovolené v alpách.

  • 43 000 Km výměna vyššího plexi Honda za MRA

  • 48 000 km

    • Výměna oleje. Opět jsem zvolil osvědčený Castrol Power 1 Racing 10W50. Spotřeba oleje minimální. Kdybych pro jistotu nedoléval 2dcl před dovolenou, vyšla by spotřeba během 12tis. km od rysky do rysky. Olejový filtr jsem použil K&N 301. Je sice trochu dražší než ostatní filtry, měl by ale mít ventil, zabraňující vytečení oleje při stojícím motoru a zkracující tak dobu, kdy při startu není motor plně mazán.

    • Seřízení ventilů – zvláště VTEC ventily bylo třeba seřídit všechny a jeden výfukový měl vůli 0,1 mm (předepsáno 0,35±0,07 mm). Ale motorka to přežila stejně jako o zub přesazenou sací vačku, kterou jsem spáchal já. Na jednu stranu jsem myslel, že ty ventily jdou proti válci více natěsno, na druhou stranu, dobře, že nejdou. :-)

    • Výměna chladící kapaliny – tohle se má dělat co 36 000km nebo dva roky. Trošku jsem termín přešvihl, ale bez negativních důsledků. Kapalina byla stále čirá, bez známek rzi nebo jiných nečistot. Nahrazena originální chladící kapalinou Honda.

    • výměna řetězu D.I.D. (najeto 50 tis. km) za zlatým ČZ 530 SDZ. Řetěz ČZ se dosud jeví velmi dobře. Nejen že hezky vypadá a je k mání za dobrou cenu, ale stejně jako originální D.I.D. Jsem jej za těch 2 tis. km dotahoval jen jednou zhruba po 500km. A to dostal ještě zápřah do začátku, když jsem jej jel projet nasucho. Řetěz se dodává namazaný konzervační vazelínou, která vzdoruje očištění velice úporně. Po půlhodinovém boji s hadrou a čističem jsem to vzdal a řetěz namontoval a zkusil ho protáhnout Kettenmaxem. Marně. Jel jsem to projet. Po 50km jízdy konzervační vazelína odlítala pryč. Pak jsem řetěz dočistil Kettenmaxem a namazal mazivem na řetěz.

    • Originální pastorek a rozeta byly nahrazeny koly JT. Nebyl bych to já, abych neměl výhrady. Pastorek budiž, rozeta nemá vybrání, takže matice na šroubech jsou tak tak. Je fakt, že originální díl je cenou o kus jinde, než tenhle aftermarket, ale přece jenom, když už dělají náhradu, mohli ji udělat trochu svědomitěji. Matice jsou samosvorné a když nejsou našroubovány do konce, nefungují, jak by měly. Počty zubů jsem zachoval stejně jako u originálu, tj. 16/43.

    Ostatní záznamy   Další kilometry před námi