Honda VFR
Dlouhodobý test VFR 800 VTEC – 60 000 km
- Podrobnosti
- Kategorie: Uživatelské testy
- Zveřejněno: 6. 9. 2011 6:09
- Napsal scalla
- Zobrazení: 3533
Pokud jde o motorku, není příliš co psát. Jednoduše jezdí. Spotřeba benzínu kolem šesti litrů. Při jízdě sólo často 5,6l/100km, při jízdě ve dvou a s kufry zhruba o půl litru až litr více. Záleží na terénu. Ve vysokých horách je spotřeba vyšší.
Olej jsem doplňoval jednou, zhruba 4dcl, přičemž při výměně ke konci intervalu byla hladina nepatrně pod horní ryskou. Takže spotřeba oleje na stabilní úrovni. Stále používám Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50 (dříve se jmenoval Superbike), čímž si dovolím zbořit jednu další internetovou fámu, že Castrol ničí spojku (motor, převodovku) a po 60 000km je motorka odepsaná.
Žádné zásadní problémy se neobjevily, dokonce i malý únik oleje, který jsem popsal v poslední zprávě o 50 tis. km, tak nějak zmizel. Z technického hlediska je to docela blbost, ale je to tak. Za celou sezónu nebyla na zemi ani kapka. Vzhledem k tomu, že jsem měl posledně v motoru oleje nad rysku (prostě jsem přelil a nechtěl upouštět), začínám se přiklánět k tomu, že ten únik byl způsoben vyšší hladinou. I když jsem tento názor vždy vyvracel (pochopitelně, nesmí tam být přelito o dva litry).
Z malých závad se tradičně objevila spálená žárovka osvětlení SPZ. Není to nic podstatného a spousta lidí jezdí bez ní. Na druhou stranu, nemá smysl zavdávat důvod k buzeraci při silniční kontrole v podvečer, takže jsem žárovky dosud měnil. Ale nebavilo mne to, není to práce na dvě minuty. Proto jsem z číny objednal za pár korun LED náhradu žárovky a ta snad vydrží podstatně déle.
Další klasická závada je vypálená H7 v potkávacím světlometu. Klasicky, opět cestou z dovolené.Znova se však ukázala výhoda promyšlené konstrukce VFR800. Díky zdvojeným světlometům jsem nemusel nic měnit na cestě, jako že v těch motohadrech s ohledem na přístup k žárovce je to fakt zábava a žárovku jsem vyměnil až doma. Praskající žárovka byla Osram Silverstar. Výrobce deklaruje o 50% vyšší svítivost, ale jediné, co jsem zaznamenal, byla podstatně vyšší cena. Životnost proti standardně montované H7 z výroby byla zhruba třetinová. Žárovky byly v balení dvě, vždy jsem jel s jednou klasickou a jednou „supersvítivou“, takže jsem otestoval dvě žárovky po sobě a životnost byla podobná, vždy +/- 10 000km. Tyhle žárovky si již nekoupím. Osram jsem nahradil nějakým no-name výrobcem za 65kč. Žárovka je zabarvená modře, takže svítí jako by denním světlem. Druhou žárovku vyměním, až praskne. Teď jezdím modroočko-žlutoočko. :-)
V 60 000 km se běžná údržba rozšiřuje o výměnu svíček. Opět jsem použil výrobcem doporučené NGK IMR9B-9H. Původní vydržely deklarovaných 60 tis. km, není důvod je měnit za jiné. Svíčky nepatří mezi nejlevnější, ale vzhledem k životnosti není cena vůbec tak nepříznivá. I když jsem nezaznamenal žádné problémy se startováním nebo cukáním při jízdě, přes 60 tis. km bych svíčky rozhodně nepoužíval. I když by zřejmě snesly ještě daleko více. Nemám objektiv, kterým bych nafotil tak detailní makro, ale elektrody už nesou známky opotřebení. Naposledy byly venku ve 48 tis. km, kdy jsem kontroloval vůle ventilů a to ještě vypadaly zdravě. Prostě svíčky drží, drží a pak to vezme rychlý spád.
Velmi dobře se také jeví řetěz ČZ SDZ530. Naposledy jsem jej napínal v 51 712 km a stále je v normě. To má za sebou cestu přes hory do Chorvatska, ve dvou, s kufry, spoustu cest po ČR, sólo i ve dvou a opět ve dvou víkendovka v Rakousku. Původní DID vydržel 48 tis. km, takže jsem zvědav, co vydrží ČZ. Ale nakročeno má dobře.
Pneumatiky Bridgestone BT023 se chovaly skvěle. Byť druhá zadní pneu vydržela díky větší zátěži méně než ta první. Ale jízdní vlastnosti byly skvělé až do konce. Avšak změna je život, takže k přezutí mám nachystané Pirelli Angel ST.
Z příslušenství – začala se trhat originální taška do horního kufru. Nebyla levná, čekal jsem, že vydrží více. Ale je to praktický doplněk a rychle jsem si na něj zvykl, takže si zřejmě si koupím novou. Originální alarm nealarmuje. Elektronická část je v pořádku, ale nereaguje otřesové čidlo. V tomto ohledu lituji, že jsem si alarm nekoupil tady. S radostí bych reklamoval. :-) No, ušetřil jsem na anglii. :-(
Boční kufry také vykazují mírné závady. Pletené provázky, které drží víka, praskají. Zatím jsem je nahradil vázacím drátem, což sice není příliš estetické řešení, ale na druhou stranu, funkční.
Provedené servisní úkony:
-
51 712 Km napnutí řetězu, výměna žárovky osvětlení SPZ za LED žárovku.
-
56 315 Km výměna přední žárovky H7 Osram Silverstar za obyčejnou H7
-
60 751 km Výměna oleje. Castrol Power 1 Racing 10W50, Výměna svíček, NKG IMR9B-9H